Mentale muskler

For å mestre vår hverdag er det viktig å være i aktivitet, mange får god effekt av regelmessig trening. Vi styrker våre muskler. Men det er vel så viktig å bygge mentale muskler! Du har kanskje ikke tenkt på denne måten, men våre tanker trenger også trening! Ved å lære våre tanker å komme i et mønster som er bra for vår hverdag og vår hverdagsmestring, trener vi våre tankemuskler. Disse tankemuskler må trenes opp og etter det, vedlikeholdes! 🙂

Det betyr mye for oss og vår hverdag hvordan vi tenker. Konstruktive tanker er de som gjør at vi er bedre i stand til å løse problemer og forstå oss selv og andre. De får oss til å gjøre ting vi liker og komme nærmere målene våre. Destruktive tanker gjør det motsatte; de får oss til å føle at vi ikke lykkes, gir oss dårlig humør og dårlig selvfølelse.

Du kan ikke tenke bort smerter og utmattelse, men du velger hva du vil tenke om det og når du vil tenke på det. Hvor mye tid skal du bruke på disse tanker? Jeg sier ikke at du bare skal tenke positiv, fordi urealistiske positive tanker er dårlig for mestringsfølelsen vår. Men du kan prøve å se på dine tanker; se det fra en annen side, nytter disse tanker, hva ville jeg ha rådet min beste venn?

Vi som lever med kroniske plager kan sammenligne oss selv med toppidrettsutøvere. For å oppnå resultater må de ikke bare trene sin idrett, de må også trene mentalt. Det må vi også! Vi må trene på våre tanker, for å komme ut av offerrollen og for å få tro på oss selv. I en artikkel på revmatiker.no forteller Edgar om hans liv med en revmatisk diagnose og hvordan han har mestret sin hverdag gjennom et helt liv med smerter og begrensninger. Han tar frem basisteknikkene fra Olympiatoppen: avspenning, målsetning, visualisering og indre dialog i tillegg til distraksjon.

Dette med visualisering finner vi også i NLP. Det bruker jeg ofte! På en lang tur der jeg etter hvert kjenner på smerter, ser jeg for meg hvordan jeg føler meg etterpå. Hvor fornøyd jeg blir! Hvor godt det føles ! Smertene som jeg vet forsvinner igjen. Under en tøff treningsøkt, når jeg tviler på om jeg klarer mer, tenker jeg på hva dette gjør for kroppen min; pusten som blir bedre, muskler som blir sterkere. Det er visualisering! Det hjelper!

Mer om våre tanker og mestringsteknikker kan du lese i boken energityvene fra Elin Fjærstad og Torkill Berge. Artikkelen om mental trening med Edgar kan du lese her

 

2 kommentarer
    1. Det er utrolig viktig det du tar opp, og heldigvis noe som snakkes om blant kronikere nå. Viktig å bruke kroppen og innsiden av hodet, på kroppens premisser. Og for en herlig artikkel av Edgar, har ikke sett den før. Distraksjon funker som bare det.

      1. Ja, det er helt sant, Karin! Viktig å bruke tid på våre tanker! Artikkelen synes jeg også er veldig bra, derfor hadde jeg lyst å ta det med og dele det. Ha en fortsatt fin helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg