Livskvalitet

Vi hører og leser mye om hvordan vi kan forlenge våre liv, få flere år å leve. Er det så viktig da? Leve lengst mulig? For meg er innholdet viktigst; hvordan jeg lever mitt liv og hva som gir meg livskvalitet.

Hva tenker du om din livskvalitet? Er dette noe du prioriterer?

Jeg har prioritert livskvalitet de siste årene, men egentlig uten å være bevisst at jeg gjør det. Det skal jeg gjøre noe med!

Først og fremst er det viktig å tenke på hva som gir livskvalitet. Det er forskjellig for oss alle, for oss kronikere, men også for alle som er frisk. Vi mennesker er forskjellig og har forskjellige behov. For meg som lever med fibromyalgi er fysisk aktivitet og trening viktig. Det er viktige kilder til livskvalitet. Når jeg er i aktivitet og trener, får jeg mindre smerter, mindre utmattelser, tunge tanker blir borte og jeg blir mer glad. Derfor blir det prioritert.

Men det er så mye mer i livet mitt. Mine kjære, som er så viktig i hverdagen min, som gir meg støtten, gleden og kjærlighet som betyr så mye. I tillegg har jeg mine turer, stunder ute i naturen, mine hunder, men også mine stille stunder med en god bok eller strikketøy. Alt dette er viktige faktorer som bidrar til min livskvalitet.

Sist men ikke minst har jeg mitt arbeid som tillitsvalgt. Kjempeviktig for min livskvalitet. Dette er noe som gir meg mestringsfølelse, tilhørighet, en sosial arena og viktig kunnskap.

Hva nå? Nå som jeg har funnet ut hva jeg trenger? Hva jeg må prioritere? Kan jeg gjøre alt? Like mye av alt?

Det er nå jeg må i tenkeboksen!

Fordi mine dager fortsatt bare har en begrenset antall timer! Timer som delvis må brukes på viktig hvile i tillegg!

Det er nå jeg virkelig må begynne å prioritere. Selv om alt jeg har nevnt nå er viktig for meg, må jeg fremdeles huske på mine begrensinger. Og i tillegg til det jeg ønsker å prioritere, har jeg mine faste oppgaver og sysler i hverdagen.

Jeg er fortsatt kroniker. Men jeg vil være en kroniker med god livskvalitet!

Det er så fint å ha oppsummert alt dette for meg selv nå. Så må jeg gå inn i meg selv og min hverdag, prioritere og redusere. Fordi det er noe som må reduseres, om jeg liker det eller ikke! Jeg kan ikke gjøre like mye av alt, da går ikke regnestykket opp og jeg sliter meg selv ut til slutt. Da mister jeg livskvalitet.

Hva betyr dette? Det er balansen vi må se etter! Vi må finne balansen som er rett for oss, som gir oss livskvaliteten vi ønsker. Litt mer av det ene, litt mindre av det andre. Be om hjelp der vi trenger det. Fordi både du og jeg vil leve i mange år til! Men dette skal være gode år med god livskvalitet! 💜

4 kommentarer
    1. Ja den balansen er viktig, og ikke like lett å beregne. Man kan velge å være “på det jevne” holde balansen hele tiden, kanskje det aller beste for kroppen, men er det best for livskvaliteten? Et stort familiekalas eller en lengre fjelltur er ikke “på det jevne”, men en boost for livskvaliteten.
      Takk for at du setter fokus på viktige temaer å reflektere over.

      1. Viktig det du tar med der, Karin! Vi må avveie hele tiden. Også er det ikke best bestandig å holde balansen. Av og til må vi få lov til å ta oss helt ut! Det er også livskvalitet! 💜

    2. Det å finne balansen i dagene og livet… Ikke gape over for mye. Dette med å ville for mye – men finne ut hva det er som er viktigst – og fokusere på det. Livskvalitet – hva er viktig – hva kan velges bort – hvordan prioritere tiden – spare på blusset.
      Også er det dette at av og til mestrer man så mye mer og går på en smell… Mestringen i hverdagen – ta smellene og håpe de ikke blir for store. Denne balansen er ikke enkel – men man finner stadig ut hva som betyr noe 🙂 klems

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg