Katastrofetanker

Det er mye vi er redd for. Både store og små saker. Både frykt som er reel og frykt vi ikke trenger. Det stjeler vår energi! I disse dager leser og hører vi mye om Corona viruset. Det er i hver nyhetssending, i avisene, på sosiale medier, overalt! Corona viruset er skummelt, og mange av oss går og grunner på hvordan vi skal forholde oss til dette. Ja, dette er noe som må tas på alvor, men samtidig må vi bruke sunn fornuft. Er du redd for å Corona viruset? Redd for å bli smittet? Ikke la det ødelegge hverdagen din! Det du kan gjøre nå, er å forholde deg til det folkehelsemyndighetene anbefaler – tenk god hygiene! Du kan lese mer om Corona viruset og hva du kan gjøre på HelseNorge sine sider. Klikk på linken her

Men det er mye annet vi er redd for også! Ofte er det mye usikkerhet som følger med våre diagnoser. Har du fibromyalgi eller en annen revmatisk diagnose, så vet du ikke hvordan sykdommen vil utarte seg. Det skaper usikkerhet. Det kan skape frykt. Jeg har tenkt på hvordan jeg skal ha det om ti år. Hvordan vil kroppen min være da? Klarer jeg å holde funksjonsnivået lik det er nå? Blir jeg mye verre? Det er ganske skummelt å tenke på! Og det hjelper så lite! Jeg kjente at disse tanker  gjorde meg sliten, de forverret utmattelsen. Så spurte jeg meg selv: hjelper disse tanker deg? Svaret var nei! Det jeg gjør nå, er å rette meg på nåtid. Hva kan jeg gjøre nå? Jeg kan være i aktivitet når formen tillater det, jobbe med styrke i kroppen, jobbe med muskler og utholdenhet. Jeg kan styrke min kropp for fremtiden! Hva som kommer om ti år, vet jeg ikke. Men jeg vet at innsatsen jeg gjør dagen i dag, gjør en forskjell. Jeg trener! Nå får jeg energi!

Vi har lett for å få katastrofetanker. Energityver! Ofte trenger vi ikke disse tanker. Men vi har dem alle sammen! Et eksempel: Jeg tar årlig blodprøver for å sjekke om alt er i orden i kroppen min. Da får jeg beskjed at de ringer meg om det er noen avvik. Når det har gått en uke og ingen har ringt, kan jeg tenke at jeg må ringe til legekontoret, fordi de har kanskje funnet noe, men glemt å ringe meg? Jeg må ringe, fordi nå kan det være noe galt! Når jeg da ringer, får jeg høre at alt er i orden….Så blir jeg lettet! Dette er katastrofetanker! Ikke reelt og ikke til nytte! Derfor må du alltid tenke deg om; er disse tanker til hjelp? Ta et steg tilbake og betrakt dine tanker, bli bevisst dine tanker. Det hjelper! <3

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg