Jeg logger av!

Mobil og data påvirker oss. De påvirker hverdagen; de kan øke stressnivået, gjøre oss avhengig, gi oss dårlig samvittighet og gjør oss rett og slett syk. Mobil og data er våre energityver! Har du kjent på dette? Du er egentlig på tur til å legge deg, men så må du sjekke Facebook en siste gang? Der det plutselig har gått en time til? Eller du ser at det har kommet inn mange varsler som du bare må sjekke akkurat når du skulle på trening? Eller når du akkurat skal gå tur der det kommer inn en melding på Messenger som du bare må svare på? Jeg har kjent på alt dette! Mange av dere har sikkert gjort det også! Jeg synes det er slitsomt! Jeg vil ikke ha det sånn!

Fortvil ikke, jeg har ikke tenkt å logge helt av! Ja, jeg vil gjøre noen endringer på mitt databruk, redusere det, men jeg er alt for nysgjerrig til å logge helt av! Fordi mobil og data rett og slett er vårt vindu ut i verden. Der vi kan få med oss viktige nyheter fra både Norge og resten av verden. Viktige kommunikasjonskanaler er det også. Der vi kan komme i kontakt med andre som for eksempel har litt av de samme utfordringer som man selv har. Venner, familie, revmatikerfamilien, grupper, vi treffer mange på nett. Vi kan drømme oss bort over fine bilder, bli glad av morsomme videoer og bli rørt av sterke historier. Men det er viktig å være bevisst. Viktig å ha kontroll. Kontroll over databruken, kontroll over hverdagen.

Hvordan skal jeg få kontroll over mitt databruk? Ved å gjøre andre ting jeg synes er morsomt, spennende eller koselig! Men jeg tar også noen grep. Jeg er ikke på nett etter jeg har lagt meg. Sjekker hverken Facebook, Instagram eller meldinger fra sengen. Litt fristende innimellom, siden jeg leser bøker fra bibliotek-appen på iPaden min, men jeg er streng der! Jeg har ikke lyd på varsler. Verken mail, Facebook, Instagram eller andre. Kun meldinger og telefoner. Når jeg går tur, stiller jeg mobilen på lydløs. Dette for ikke bli fristet til å sjekke hvem som sendte meg en melding akkurat da. Men jeg blir fristet til å sjekke når jeg tar opp mobilen for å ta et bilde! 🙂 Når jeg spiser, så spiser jeg. Tar ikke telefonen. Ringer heller opp igjen.Takker nei til medlemskap i mange grupper på Facebook. Leser ikke alt som blir lagt ut.  Det kan rett og slett blir for mye!  Dette er små eksempler, enkle regler jeg har laget for meg selv. Enkle grep som bidrar til en bedre hverdag for meg. I tillegg prøver jeg å gjøre mer annet, som ikke er på data eller mobil.

Hva gjør jeg som er morsomt, spennende eller koselig? Jeg leser bok og ukeblad, leker med hundene, strikker, går tur, trener, fargelegger (mindfullness!), kafebesøk og koser meg på hytta. På hytta er dekningen litt dårlig innimellom, så det begrenser nettbruken min automatisk. Å være på tur i fjellet på et sted helt uten mobildekning? Herlig!

Hva gjør du når du ikke er på nettet? Hvordan koser du deg? Jeg vil gjerne høre fra deg! Kanskje jeg eller noen andre kan få gode tips!

Jeg er på Facebook (Mallemey) og Instagram (malle.mey). På Facebook- siden min legger jeg ut nye og eldre innlegg fra bloggen og på Instagram viser jeg frem bilder av det jeg synes er fint: vår vakre natur og mine hunder! Finn meg! Følg meg gjerne! <3

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg