Ja du kan!

Har du lest om Trine, som løp Birkebeinerløpet i Lillehammer? Trine er 38 år og har hatt leddgikt helt siden hun var ung. I år trosset hun sykdommen og løp Birkebeinerløpet. En stor prestasjon! Kan man trene og løpe så mye med en revmatisk sykdom? Svaret er ja! For mange år siden var rådet å ta alt av bevegelse og trening forsiktig når man hadde en revmatisk sykdom. Nå er rådene motsatt. Vi kan trene og vi skal trene! Med god veiledning og oppfølging kan vi bruke trening som medisin. Les hele historien om Trine her

Bildet er hentet fra artikkelen i nyhetsarkivet på www.revmatiker.no

Jeg blir veldig imponert over mennesker som Trine. Fordi det er ikke enkelt å trosse sykdom, smerter og betennelser. Det krever mot, styrke og tålmodighet. Og  jeg blir glad av å lese at også vi med revmatiske plager kan løpe. En treningsform med lave kostnader, som gir både styrke og utholdenhet. Selvfølgelig er det ikke sånn for alle. Vi er forskjellig, har forskjellige diagnoser og forskjellige utfordringer. Men i Stine sin historie kan du lese at hun klarer det, til tross for tilbakevendende betennelser. Jeg med min diagnose og mitt sykdomsbilde har erfart at løping etter asfalt er for tøff for mine knær, hofter og anklene. Men jeg klarer meg godt i terrenget. Løper ikke, jeg går i fjellet, men liker å utfordre meg selv i motbakker. Styrke og utholdenhet!

Ønsker du å vite mer om løping? Trenger du ekspertise? Willy, som har bloggen Hverdagsaktiv, er ergoterapeut og har selv erfaring med løping og artrose. Les på bloggen eller ta kontakt med Willy her.

Hvordan er det for deg? Klarer du å trene? Utfordrer du deg selv litt ekstra? Hva er vanskelig for deg? Skriv gjerne svar her på bloggen eller på facebooksiden til mallemey. Kanskje du har svarene jeg leter etter? Eller mange andre? Vi kan lære så mye av hverandre! <3

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg