#hverdagssterk

På mandag starter vi på styrkeuka! Helsedirektoratet ønsker å få mer fokus på den viktige styrketreningen og har utnevnt uke 44 til styrkeuka.

#hverdagssterk er det du vil se mye av i denne uken.

Synes du styrketrening er kjedelig? Tror du kanskje det er for sent å starte med nå? For tungt for deg og dine plager? Har du ikke tid? Feil- feil- feil og feil!

Først og fremst må jeg bare fortelle deg igjen hvor viktig styrketreningen er! Du og jeg som har smerter i muskler og ledd, trenger å øke styrken i våre muskler. Vonde ledd får støtte av sterke muskler rundt leddet og vonde muskler gir litt mindre smerter når de er sterk. Og selv om du ikke tenker så mye på det, gir styrketrening også økt kondisjon og er positiv for hjerte og blodårer. Derfor er anbefalingen å trene styrke to ganger i uken, i 15 til 30 min.

Det er aldri for sent å starte med styrketrening! Alder er ingen hindring! Også dine plager skal ikke sette en stopper for å starte med styrketrening. Når du har fibromyalgi må du være litt ekstra forsiktig, begynne forsiktig og øke etter hvert. Du kjenner på kroppen din hva du tåler; det er vanlig å få litt smerter i etterkant, men de skal forsvinne etter ca 48 timer. Usikker? Få hjelp av en fysioterapeut!

Kjedelig? Vanskelig? Ikke tid?

 

Nei, nei, nei!

Det trenger ikke å være kjedelig! Jeg syntes selv styrketrening var kjedelig. Prøvde å gjøre det en gang i uken, men det var lett å hoppe over. Da hadde jeg ikke tid, hadde for mye vondt, for trett eller for mye annet å gjøre. Nå vet jeg hvorfor!

Når jeg tenkte på styrketrening tenkte jeg på en lang trening, mange tunge øvelser, vekter, treningsstudio, vondt og svette. Nå vet jeg at dette ikke stemmer! Alt unntatt svette! 😄 Jeg har funnet gode øvelser jeg kan gjøre selv, de trenger ikke å ta lang tid, alt fra 15 til 30 minutter. De klarer jeg og gir meg mestringsfølelse. Men jeg har også funnet Pilates. Det liker jeg og er veldig bra styrketrening for meg og min kropp! Jeg liker det så godt at jeg setter av litt ekstra tid i hverdagen min. Jeg gjør dette hjemme, trener med en app.

Dette vil jeg frem til! Kan du finne styrketrening DU liker? Noe du har LYST til å gjøre? Eksempler er bassengtrening, trappetrening, motbakketrening,  treningsstudio, gruppetrening, dans og mye mer. Du kan gjøre mye forskjellig og du kan gjøre det overalt!

Les mer om styrkeuka her

Du finner gode treningsøvelser her

Jeg vil dele gode tips og gode artikler rundt styrketrening på facebooksiden Mallemey gjennom hele uken i uke 44.

Finn DIN styrketrening, du også! <3

4 kommentarer
    1. Fin påminnelse å få akkurat nå. Har, i tre uker, trent 2 ganger per uke på treningsstudio. Tar det meeeget pent og forsiktig. Har akkurat gått over på AAP, og tenker at tiden er inne for å teste ut hva trening kan gjøre for meg. Nå har jeg all verdens tid til å evt. bomme litt, og ta følgende, uten å være redd for at det går ut over jobb. Dagene er, stort sett, mine. Min jobb nå er å optimalisere min hverdag og helse. Håper å få til et positivt tankesett oppi det hele, slik at alt ikke bare dreier seg om tap, savn og frustrasjon.

      1. Jeg synes det høres ut som du har et fint utgangspunkt, Wenche Marit! Håper du vil kjenne positiv virkning, både for kropp og sjel. Jeg er fremdeles overrasket over hvor mye trening gir meg! Og du har helt rett; din jobb er å ta vare på din helse! Det er viktig og du trenger tid til det. Stå på! 💜💪🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg