God jul!

I dag er det lillejulaften! Det blir jul i år også! Hvordan har det gått med deg? Har du klart å stresse litt mindre? Til tross for alle gode råd jeg har gitt dere, har det ikke gått helt knirkefritt her heller! Jeg syntes jeg hadde planlagt godt, samlet opp det jeg skulle gjøre ute i butikkene, ble ferdig med julegaver i god tid. Allikevel møtte jeg meg selv i en eller annen butikk hver dag denne uken! Er det mulig? Jeg hadde bestemt meg i år for å ikke vaske noe unødvendig. Det som kunne utsettes, skulle utsettes. Det gikk faktisk bra! Jeg stresset mindre med vasking og hadde plutselig en dag tid til overs til å vaske gjennom kjøleskapet! DET var nødvendig! Men den dagen vi skulle ta vasking av stuen, kjøkken og gang; vaskingen jeg og mannen min bruker å ta sammen, var en tung dag uansett. Trodde det skulle bli en grei oppgave, men da vi var ferdig, var også kroppen min ferdig. Fornøyd med nyvasket hus var jeg uansett! Jeg har ikke baket særlig mye. Har funnet ut at småkaker og annet ikke blir spist. Jeg har bakt brød denne uken; vi er glad i brødskiver med god pålegg. Brødbaking er jeg god på. Men da jeg skulle prøve å bake noe nytt; små ostekaker i muffinsformer, var ikke det så lett. Jeg ble stresset og utålmodig. Dette ble ikke noen fine kaker! Nå har jeg lært: ikke prøve å bake noe nytt uken før jul! Krumkakene dere ser på bildet under, har ikke jeg ansvaret for. Da hadde de ikke blitt så fine! 🙂

Selv om jeg er fra Nederland, liker jeg å holde på mange gamle Norske tradisjoner. Jeg elsker den norske julen! Jeg lar advent være advent og pynter til jul rett før jula kommer. I Nederland kommer ofte juletreet opp tidlig i desember. Også her i Norge er det mange jeg kjenner som tar frem nissene og julepynten tidlig i adventen. Jeg liker å vente. Når advent kommer, blir det lilla toner i huset og julegardiner kommer opp. Julepynt må vente.  Egentlig liker jeg å pynte til jul på lillejulaften, men siden jeg ble syk har jeg måtte skyve pyntingen en dag tilbake. Jeg har fingrer som ikke tåler så veldig mye; de blir vondt og  skjelven ved mye belastning. I det daglige kan jeg fordele det jeg skal gjøre, men å pynte til jul; noe jeg elsker å gjøre, det  blir for mye på  en gang! På lillejulaften(i dag)  er det lutefisk på menyen her i huset; da kan jeg ikke være skjelven ! Jeg har opplevd å trenge hjelp til å renske fisken ved middagsbordet. Det er kjedelig! Derfor litt planlegging fra min side. 🙂

Jeg har før vist dere kontoret 🙂 mitt. Nå har julen inntatt kontoret! Vi har en liten stue, men jeg får plass til myyyyye julepynt allikevel! Jeg har mye fra før og hvert år kommer det i allefall en ny nisse til. I år ble det noen flere 🙂 Nå er det lillejulaften og jeg koser meg! <3 Ser rundt i stuen og elsker det jeg ser. Treet ble ikke som andre år. En liten lyskrise førte til at det ble bare masse fargelys i treet. Litt heftig, men det får gå! Jeg gleder meg til god middag senere etter en rolig dag i dag. Skal ikke gjøre stort i dag; hvile mine fingrene, hvile min kropp og bare kose meg! Julaften blir også rolig. Det er sånn vi liker å ha det, sånn det fungerer best. I julen og romjulen liker jeg å komme meg litt ut; noen turer, noen julebesøk. For så å være hjemme igjen og kose meg videre. Koser meg med en god bok, strikking, julefilmer og julemusikk. Min oppladning til et nytt år! 🙂

Jeg ønsker dere alle en fin jul! Håper dere får det fint, klarer dere uten stress. Bruk tiden på dem du er glad i, i tillegg til å sette av litt tid til deg selv. Kos dere masse! <3

4 kommentarer
    1. Har ikke stresset mye i år jeg heller. Greit å ta ting i et rolig tempo. Fargerike juletre lys er bedre enn ingen lys 🙂 Jul blir det nå om vi er klare eller ikke 😀 God jul til deg og dine <3 Klem. Og kos deg masse.

      1. Takk for det! Må innrømme at jeg ikke klarte lysene, fikk kjøpt mer nøytrale lys i dag. Nå er jeg ordentlig fornøyd! Ønsker deg og dine en kjempefin jul! Gleder meg til å følge deg og bloggen din videre! <3

    2. God beskrivelse av tilpasninger og forsakelser, og det å få til, ok nok, uansett. Koselig julehus, men enig med deg med julelysene. Fortsatt fin jul til deg og dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg