Friskliv i generasjoner

Jeg har besøk av min far i sommer; han som snart fyller 91 år, har tatt turen til Norge. Det er en tur som tar noen timer og noen flybytter, men han var fast bestemt å komme for å besøke meg og mine. Med litt assistanse gjennomfører han med glans!

Frisklivsfokuset har jeg fått med hjemmeifra. Både min far og min mor har alltid vært aktiv. Aktiv med gåturer, lange sykkelturer, bassengtrening og treningsgrupper. Men også aktiv i frivilligheten. Både min far og min mor har lagt igjen mange timer på fotballklubben. En innsats som har blitt verdsatt med utmerkelse fra kongen til min far. Så stolt han var! 😍

Fokus på friskliv, hva er det? Det er mer enn bare ord!

Bevegelse er viktig for både kropp og sjel. Vi må styrke våre ledd og muskler, passe på hjerte og blodkar, bruke energi for å få ny energi. Dette er viktig for oss alle, kroniker eller ikke. En sterk kropp er bedre rustet mot utfordringer vi møter.

Jeg har fått det inn med teskje. Har alltid opplevd aktivitet hjemme. Det var vanlig, sånn skulle det være. Det har gitt glede. Gjennom alle år har jeg sett det jeg ser fremdeles; et aktiv liv er et bedre liv! Frivilligheten har gitt så mye! Å møte opp på fotballklubben, bli sett der, omgås både ungdom og voksne, selv når man snart er 91 år, det er medisin! Det er ikke mange måneder siden min far parkerte sykkelen sin. Synet blir dårligere og kreftene er litt mindre nå. Men sykkelen er erstattet med en elektrisk rullestol; han trenger fortsatt å komme seg på fotballbanen! Helt alene! Være uavhengig! Det skal sies at han blir godt ivaretatt, blir hentet til borte -kamper og mye annet som foregår i klubben. Han blir satt pris på, alle vet hvem han er og alle ønsker å snakke med han. Det gir energi i hverdagen!

Det er kjempekoselig å ha han på besøk. Også når han er på ferie er han opptatt av friskliv. Den daglige gåturen må han ha. Før han kom har jeg fått lånt en rullator på sykehjemmet her, men den synes han er mest i veien. Han liker best å gå uten.😉

Jeg håper at jeg har klart å gi frisklivsfokuset videre. Tom har passert 30 år, har levd med leddgikt siden han var 13. Og Tom bruker trening og aktivitet som medisin! Jeg blir så glad! Tom bor i Sandnessjøen og har fått god hjelp av Frisklivssentralen der. Han er på utetrening med Frisklivssentralen to ganger i uken, året rundt. I tillegg er det innetrening, sykling og alle turer han går daglig. Sammen med jobben som assistent og litt frivillighet gir det han en god og meningsfull hverdag.

Tom deltok på Sykt Aktiv kurset som var i Sandnessjøen i samarbeid med Frisklivssentralen. Med mor som kursholder. Det var fint! Kanskje ikke så veldig mye han ikke hadde hørt fra før, men nyttig uansett.

Å ha fokus på friskliv, er det vi kan gjøre for å bidra til en bedre hverdag. Vår bidrag til livet. Til slutt er det livet som bestemmer, det kan være vondt noen ganger. Denne uken fikk jeg oppleve at noen av de fineste mennesker jeg kjenner har blitt revet bort fra alle som var så glad i henne. Det er så vondt og meningsløs. Det er livet. Der bestemmer ikke vi…

Jeg må fortsette med å ha fokus på det jeg bestemmer over. Min hverdag. Mitt friskliv.  Her er det jeg som ønsker å bestemme, gir ikke fibroen for mye plass. Min hverdag, mitt fokus. 💜

8 kommentarer

Siste innlegg