Frie tanker

Er tanker bare tanker? Jeg tror ikke det! Vi kan undersøke troverdigheten av våre tanker og finne ut hvordan de påvirker oss. Da står vi friere til å velge om vi skal lytte til dem eller ikke. Det kan gjøre en stor forskjell i hverdagen til meg og deg som er #usynligsyk. Jeg trenger ikke å høre på alt det rare og skremmende jeg tenker. Jeg kan heller finne tanker som er konstruktiv og som gjør det lettere å være meg.

Styrken i våre tanker

I innleggetstyrken i våre tanker , som jeg har delt med dere før, har jeg skrevet litt om hvordan vi kan påvirke våre tanker. Fordi det er tankene våre vi kan påvirke. Vi kan ikke tenke oss friske, men vi kan tenke oss sterke og verdige. Dine tanker er en viktig faktor i kampen mot utmattelse og din mestring i hverdagen. Du kan lese hele innlegget her.

Tankesortering

`Denne tirsdagen våkner jeg klokken sju. Har våknet av ryggen, som er fryktelig vondt. Når jeg prøver å snu meg, kjenner jeg at også venstre hoften har bestemt seg for å være vrang i dag. En sånn dag! Nå kommer de vonde tanker; jeg synes veldig synd i meg selv. Hvorfor må jeg ha det sånn? Hvordan skal det gå? Det går vel bare en vei! Hvorfor ikke bare holde seg i sengen hele dagen?  Men så slår jeg tankene ifra meg. Det er bare å komme seg opp, selv om klokken er bare sju. Det blir bedre når jeg er kommet ned i stuen, får litt kaffe og frokost. Jeg må huske å ta noen ekstra øvelser for ryggen i dag, og tøye hoftene litt ekstra. Når jeg svinger føttene over sengekanten, ser jeg frem til en ny dag, ser frem til turen min, ser frem til lunsjen jeg skal spise ute, ser frem til mine daglige gjøremål. Dette er livet mitt, og det er slettes ikke så verst!´

Er dette et eksempel du kjenner deg  igjen i? Jeg tror dette er noe vi alle opplever, ofte! Og hvis de vonde tankene hadde fått bestemt over meg, hadde jeg vært en syk og ensom dame. Da hadde fibromyalgien fått bestemme. Utfordringen for oss er å la livet fortsatt være i forgrunnen og sykdommen i bakgrunnen. Da må vi lære å snakke til oss selv på en konstruktiv måte.

Fra negativ til positiv

Jeg skal ikke si at du bare skal tenke positive tanker! Det er ikke naturlig og det er ikke det jeg skal frem til. Men det er de konstruktive tankene du skal lytte til, det er dine støttetanker. Dine negative tanker hemmer deg. Du skal ikke gi dem stor plass. Nå som du er blitt bevisst dine tanker, har du mulighet å påvirke dem. Når du trener og får veldig vondt i musklene  dagen etterpå, er det lett å tenke det verste. Det er lett å tenke at du ikke tåler trening, at det ikke er håp for deg. Men er det en fornuftig tanke? Har ikke du lest at det er vanlig å få smerter etterpå? At det blir bedre og at du trenger å trene for å bli bedre? Eller at du heller må gå litt mer forsiktig frem neste gang; bygge opp og bli bedre?  Da må du heller tenke disse tanker! Se frem til bedringen! Der hjelper!

Mental trening

På denne måten må du trene. Ikke bare fysisk. Nei, vi trenger like mye mental trening. Vi må styrke våre tankemuskler. Vi må bygge opp mental styrke, det skal hjelpe oss til å leve godt i en hverdag som #usynligsyk. Og det skal vi klare! <3

Informasjonen jeg bygger på er hentet i bokenLev godt med sykdom fra Torkil Berge og Elin Fjærstad.

4 kommentarer
    1. Ja jeg kjenner meg igjen i alt du skriver her.

      Etter mange års trening, nedturer oppturer, smeller, kollapser, og alt som har med negativ tenkning å gjøre – i en kronisk kropp, har jeg funnet min måte å løse ting på.
      Og det handler om tankens kraft. Evnen til å snu det negative sakte men sikkert over i positiv retning. Sortere tankene……… veie for og imot………
      Jeg klarer det, men vet mange ikke klarer det………….. men jeg har vært kronisk syk i 13 år ca og da lærer man etter hvert……… iallefall om man vil ha en BEDRE hverdag totalt sett. Det handler om å velge. Mestre. Vite at av og til tar det bare litt lengre tid å bli “friskere” – snu det negative til det positive. Når man en dag forstår at man ALDRI blir helt frisk – at dette MÅ man leve med……….OK da er halve jobben gjort.

      Aksept! Mestre! Sortere tanker! Tøye grenser og trene kropp og sjel! Våge å flytte grenser – kjenne glede!

      Tusen takk for at du minner meg på alt dette 🙂

      1. Helt enig at det tar lang tid før man klarer å sortere tankene og snu det negative til det positive. Det er ikke bare enkelt! Så flott at du er der du er nå og føler at du mestrer.Takk for fin tilbakemelding! Ha en fin dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg