Finner du magien?

Snart er vi inne i advent igjen. Dette skal være en fin tid, med kos, hygge, forventning og et hint av magi. Men for mange av oss er dette også en tid med stress, krav, forventningspress, høye utgifter og utmattelse.

Hva med magien?

Jeg vil så gjerne at  dere alle skal finne litt av denne magien! Hva skal til?

Tilpasse

Dette er som alt annet i vår hverdag. Vi må ta hensyn til vår helse, tilpasse våre gjøremål og våre krav. Det viktigste er å tilpasse våre krav til oss selv. Vi forventer at vi kan gjøre alt som før; gjøre like mye, stille opp like mye, gjøre alt alle andre synes vi skal gjøre!

Stopp opp litt her… Finn ut hva som er viktig for deg. Er det viktig å vaske rundt hele huset? Er det viktig å bake alle disse sorter? Eller er det viktig å være sammen med de som er rundt deg? Sitte sammen i sofaen og se en julefilm, ta en kaffekopp i kafeen på brygga? Hvor mye skal til før du blir sliten? Det er bare du som kan sette grenser, og det er bare du som kjenner på dine grenser. <3

Økonomi

Også denne kan legge en kraftig demper på forjulsgleden. Mange av oss har kanskje redusert inntekt gjennom arbeidsavklaringspenger, uføretrygd eller permitteringer. Akkurat nå kan man kjenne på et stort kjøpepress. Vi skal kjøpe julegaver, julemat, julepynt og alt annet som kommer forbi i media hele tiden. Det kan kjennes sårt.

Også her må du stoppe opp litt… Finne ut hva som er viktig for deg. Selv om du har gjort det sånn i mange år, lønner det seg å tenke gjennom alt du kjøper inn i desember. Må du virkelig kjøpe en gave til alle venner? Eller kan dere møtes til et koselig forjulstreff istedenfor? Må du ha en ny kjole til jul? Eller finner du en kjole bakerst i skapet du ikke har brukt på lenge? Jeg synes julegaver er en stor post i budsjettet, samtidig som det ofte bli kjøpt noe man ikke trenger. Derfor har vi satt oss ned og tatt en vurdering av hvem vi skal kjøpe gaver til. Barn er viktig, men voksne setter ofte like mye pris på noe hjemmelaget fra vår kjøkken. Det er bra for budsjettet mitt! Dette er bare noen eksempler. Ta en tenkepause, du også! 🙂

Nå må vi snakke om magien!

Magien skaper du selv!

Ikke bli skuffet nå! Fordi det er faktisk sant! Men det er ikke vanskelig! Du kan det, du også! <3

Her må du først og fremst passe på å være tilstede, her og nå. Det er de små øyeblikkene som skaper magien. Hvordan kan du  lære å verdsette dem?

Nettopp ved å være tilstede, legge merke til hva som skjer rundt deg, puste, stoppe opp. Jeg kan få et magisk øyeblikk når jeg er ute og går. Da legger jeg plutselig merke til stillheten, den mørkeblåe himmelen, frosten knitrer, en liten fugl som ser ned på meg fra sitt tre. Det er magi! Men jeg får også et magisk øyeblikk når jeg sitter i sofaen med hunden i fanget og ser hvordan hun koser seg. Hverdagsmagi i desember! Jeg kjenner på magien når jeg har baket brød og jeg kjenner det dufter brød i hele huset. Jeg trenger ikke å bake så mye julebakst for å finne denne magien. Hva med magien når våre barnebarn sitter i sofaen og koser seg hos mor og far? Herlig! <3

Det jeg prøver å fortelle deg, er at magien er nært. Rundt deg, overalt. Det er bare du som må finne den. Nyte den. Slappe av med den. Så blir det jul til slutt….

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg