Fibromyalgi: arv og miljø

Føler du deg litt som disse skilpadder? Stiv og støl, treg og tungstartet, sammen men allikevel alene? Det tror jeg mange kjenner på! Og mange opplever også at det er en eller flere i familien som har fibromyalgi, revmatiske diagnoser eller andre muskel- og skjelettplager. Kanskje du har en tante eller en bestemor med noen av disse plager? På veien mot å finne årsaken til fibromyalgi, har mange forskere vært innom dette med arv og fibromyalgi. Selv om fibromyalgi ikke direkte er arvelig, ser vi i mange tilfeller forekomsten av en eller flere familiemedlemmer med fibromyalgi eller andre muskel- og skjelettplager. I tillegg blir vi formet og påvirket av vår oppvekst, tøffe opplevelser i fortiden og det som er rundt oss.

Selv om alle som lever med fibromyalgi er forskjellig, har forskjellige symptomer, forskjellige smerter og helt forskjellige miljø, er det mye som går igjen allikevel. Vi kan lese at mange av oss med fibromyalgi  har vært gjennom store utfordringer i livet sitt, store påkjenninger, psykisk eller fysisk, som har satt seg i kroppen. Selv om det ikke trenger å være sånn for alle. Jeg kjenner litt på det. Men jeg forstår det ikke. Jeg har opplevd noe turbulens i min barndom, følgt av et vanskelig ekteskap og et stort tap i mitt voksne liv. Jeg føler selv at jeg har fått styrke av motgangen i livet mitt, jeg har kommet sterkere ut av det. Men kanskje det har satt sine spor i kroppen min allikevel?

Hvordan blir vi påvirket av det som er rundt oss? Hva er det som påvirker oss? Vi må gå (litt) tilbake og se på barndommen først. Familien. Hvordan var det hos dere? Når du hadde vondt, følte deg dårlig, hva fikk du høre da? Fikk du en Paracet og lov til å legge deg under et mykt pledd, eller fikk du beskjed å ta deg sammen og vente til det skulle gå over? Hva var den generelle holdningen til smerte og sykdom? Det er noe du har fått med deg i livet, bevisst eller ubevisst. Hvordan er det i vennekretsen? Hjemme? Kan du snakke om dine plager? Snakkes det om sykdom? Hva er holdningen der? Også her blir du påvirket!

Hvordan er det i livet ditt nå? Er du i en vanskelig prosess med NAV? Sliter du økonomisk? Vanskelig å få endene til å møtes? En travel hverdag med småbarn? Gamle foreldre du må ta vare på? Problemer på arbeid? Mye av nettopp dette går rett inn i kroppen vår. Det forårsaker stress. Stress er noe som påvirker vår fibromyalgi i høyeste grad. Det forsterker våre symptomer, det gir oss store utfordringer i hverdagen. Disse påvirkninger i vårt miljø er ofte vanskelig å styre. Vi har ikke alltid muligheten å få gjort noe med situasjonen vi lever i. Allikevel er det viktig å være bevisst. Viktig å vite, viktig å forstå. Vi trenger å forstå hvorfor for å forstå hvordan vi kan leve med det. Og selv om det er små steg, er det de første steg til en bedre hverdag. <3

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg