Fatigue som sommergjest


Sommeren er her og mange av oss kjenner at det letter litt i både smerter og andre symptomer vi kjenner på gjennom året.

Jeg kjenner at smertene mine er mindre, jeg kan gjøre litt mer. Men energien min henger ikke med! Jeg må fremdeles følge planen for ikke  bli slått ut av utmattelse.

Men jeg følger ikke planen! Jeg jobber godt imot mine egne råd og prinsipper!

Som jeg delte i et tidligere innlegg, hadde jeg besøk av min far. Kjempekoselig! 💜 Men også noe som krevde mye av mine krefter. Jeg brukte mye energi på å tilrettelegge; passe på at han ikke manglet noe av  mat og drikke, medisin, bevegelse og hvile. Jeg ville være tilstede hele tiden, være med, være sosial, være der.

Men jeg glemte å passe på meg selv!

Hva ble det av planlagte pauser, litt egentid, trekke seg litt tilbake? Alle råd jeg deler med dere, så vi kan takle vår utmattelse litt bedre? Neida, alt var glemt!

Jeg brukte litt tid på trening, men pauser og hvile ble ikke prioritert.

Jeg hadde gitt meg selv inntrykket av å være uerstattelig, men jeg er da ikke det! Om jeg skulle trekke meg litt tilbake for å hente meg inn, hadde min far fremdeles selskap av min mann. Og på en alder av snart 91 år, klarer han seg faktisk godt selv også!


Det var mange dager der jeg følte meg bare så sliten! Helt ifra jeg sto opp, ofte gjennom hele dagen. Noen dager var litt lettere, men det var ikke mange. Nå fikk jeg kjenne igjen på den intense utmattelsen, som tar både kropp og sinn. Det var skikkelig tungt!

Også vanskelige hendelser, noe som er tungt å bære, setter spor i kroppen min og øker utmattelsen. Det fikk jeg kjenne på nå i juni.

Nå i etterkant jobber jeg med å hente meg inn igjen. Har tatt frem planen min, følger mine råd. Det betyr ikke at jeg bare har lagt meg ned etter besøket. Det fungerer ikke for meg. Jeg bruker tid på å være ute, går mine turer, bare er meg, strikker, leser mine bøker, trener litt og blir tatt vare på. Det kjennes bra!  Det er min medisin! Det tar litt tid, men det går fremover!

Jeg er klar for resten av sommeren. Jeg skal fortsatt ta vare på meg selv, lade batteriet, kose meg, gjøre det jeg føler for, være sammen med dem jeg er glad i, være i aktivitet, bare være meg. 💜

Jeg ønsker dere alle en fortsatt kjempefin sommer! 🐝

 

9 kommentarer
    1. Kjenner meg så godt igjen. Etter å ha sagt neitakk til venninnetur i flere år, var formen nå så bra at jeg tenkte: hvorfor ikke?! Og dro. Veldig hyggelig men altfor slitsomt. Og her er det total-avhold. Men allikevel. Dag 2 «syk»med feberfølelse og hjernestreik! Og så skulle man jo være sosial, gå tur osv. og så kunne jeg jo «bare» hvile. Men det blir ingen ro for kroppen/ hjernen.
      Tok 4 dager å komme seg ovenpå igjen, så resten av sommeren går i min tralt: soving, turer, hvile, godt kosthold og kaffebesøk når dagen ligger til rette for det. Skal se det blir den mest sosiale sommeren ever 😊

      1. Jeg synes du var tøff som prøvde, Ellen! Det er jo så trivelig med sånne turer! Av og til kan det hjelpe å ha en plan, være med på noe, og borte fra noe. Men det kan være tungt nok uansett. Håper du møtte forståelse.🥰 Høres ut som du har en god plan for resten av sommeren, håper du får det fint! 😍

    2. Jeg kjenner meg også så igjen !! Har vært mye utslitt ,alt for lite hvile .
      Etter å ha vært på Rehabilitering ,lært jeg så mye bra ,og det er pløtselig borte vekk .
      kveldene som er så fin ,ender etter at de to små i huset er I seng ofte med at jeg legger meg også rett ned …sleten fra morgen til kveld…ja det kjennes. Fikk hofteleddssmerter og kunne ikke bevege meg i over 1 uke ..
      Men som du sier , i de siste dagene har jeg vært litt bedre ,satt meg ned ,gikk tur , plugget blåbær, satt ved stranden ..
      så glede jeg meg på pilgrims tur som jeg skal på i slutten av mnd . i Tyskland .
      6 Dager kun meg ,hunden ,Natur og mennesker …

      1. Høres ut som du har mye å stå i, Nadine! Kanskje du kan prøve å tenke tilbake til rehabiliteringen? Ta tilbake noe av det du lærte der? Kanskje du må på nytt lære å prioritere deg selv? Husk at når du har det bra, så har de rundt deg det bra! 😍 Pilgrimsturen du gleder deg til høres herlig ut! Har tenkt lenge å gjøre noe sånt, men aldri kommet til gjennomføring. Ønsker deg en fin tur, kos deg masse! 💜

    3. Ja du skriver det slik at vi kjenner oss igjen i det 😀 Sånn er det – vi tror vi er uerstattelige…. og glemmer pusten i bakken – alenetiden… Det er viktig!
      God sommer til deg 🙂 klems

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg