Fatigue, kort oppsummert

Fatigue betyr vedvarende utmattelse. Det er ikke en diagnose, men et symptom. Et symptom som de fleste med fibromyalgi kjenner på. Det er faktisk et symptom som opptrer ved mange andre revmatiske diagnoser og andre sykdommer.

Noen spør meg hvordan man kan vite om det er fatigue? Når man plages med utmattelse/fatigue, er dette noe du kjenner på nesten hele tiden. Her kan du kjenne sterk utmattelse når du står opp, du er kanskje  like sliten enn da du la deg. Eller du kan plutselig kjenne deg sliten, uten noe tydelig som utløste det. Vi kan ha det litt forskjellig, fordi vi er forskjellig, alle sammen.

Du har sikkert lest mye om nettopp dette, jeg har skrevet mye om dette også. Men om du kjenner det sånn som meg, er det fint å lese det igjen, hente opp litt informasjon, bli bevisst på nytt. Derfor en kort oppsummering i dag.

Kartlegge og planlegge

Vi går snart inn i sommeren og dette kan gi mange utfordringer! Det er så mye vi ønsker å gjøre, så mye vi ønsker å være med på, så mye som blir forventet av oss. Hvordan skal du gjøre dette?

Først og fremst kan du ta for deg noen av dagene du har nå. Ta noen dager, noter underveis noen stikkord. Her skal du kjenne på hva som gjør deg så sliten. Når på dagen blir du så sliten? Hva gjorde du? Hvor ofte tar du pauser? Når følte du deg bra? Hva gjør deg glad? Hva gjorde du? Så kan du tenkte litt tilbake på andre sommere. Hvordan var disse? Hva synes du er tungt? Hva er fint? Hva gir deg litt ekstra energi?

Så kan du planlegge. Selv om det virker kunstig akkurat nå, hjelper det mot utmattelse. Kan du planlegge aktiviteter på en måte som kan være bra for deg? Legge inn dager eller stunder som gir rom for egentid? Rom for deg til å jobbe med din helse? Først og fremst må du inn i ditt egen hode, men etterpå kan du kanskje ta en liten prat med dem du bor sammen med? Inkludere dem i planen din? Sammen er dere sterkere! <3 Og når du planlegger, må du huske å ta med flere momenter som gjør deg glad, som gir deg energi. Power er noe du trenger!

Dine tanker

Bli bevisst dine tanker! Våre tanker er veldig viktig i prosessen mot utmattelse. Vi blir påvirket av det vi tenker; våre tanker kan dra oss både opp og ned. Når vi blir bevisst våre tanker, kan vi ta et steg tilbake, se litt på dem. Er disse tanker nyttig? Hjelper de meg? Jeg sier ikke at du skal tenke utelukkende positiv, det ville være kunstig. Men du kan velge hvor mye tid du bruker på dine negative tanker. Gjør om på tankemønsteret ditt og bruk heller tid på tanker som hjelper deg fremover. Men dette tar tid og øvelse! Det er som med våre andre muskler, vi har en tankemuskel vi må trene opp og vedlikeholde.

Nedturer

Hva med disse dager der du er helt ferdig, ingenting nytter? Ny plan! Du kjenner sikkert til disse dager; det kan være en dag der du kjenner at formen er superdårlig, der du er trett, sliten, har smerter og humøret ikke er på topp. Hva skal du gjøre da? Det er litt forskjellig for oss alle. Det som fungerer for meg, fungerer kanskje ikke for deg. Jeg hadde en sånn dag i denne uken. Kjente meg helt forferdelig da jeg sto opp. Hadde ikke tid til dette, fordi det var masse jeg skulle gjøre og i tillegg skulle jeg holde kurs på kvelden. Hva nå? Jeg gjorde det jeg alltid gjør for å hente energi og godt humør: jeg omprioriterte og brukte dagen på  en lang tur med hundene og i tillegg en runde på tredemølle. Da ble jeg god igjen! Ikke alle rundt meg forstår at dette er min medisin, jeg kan få spørsmål om hvorfor slite meg ut når jeg er trett fra før. Men det funker for meg! Mine endorfiner, min medisin! Men….. jeg har også dager der denne medisinen ikke virker. Da kan jeg ha en dag der jeg må trekke meg tilbake på sofaen, strikke, lese; samle energi på denne måten. Jeg må rett og slett ta en dag om gangen! 🙂

Hva er din medisin? En samtale med vennen som får deg til å smile? Herlig musikk? En lang strekk på sofaen? En liten tur til byen? En god bok? Avspenning? Dans? Trening? Husk at vi er forskjellig og du må finne din medisin! <3

Ønsker du å lese mer om utmattelse? Du finner mange innlegg i kategorien utmattelse øverst i menyen.

2 kommentarer
    1. Takk, takk
      Hadde en ettermiddag i går da jeg virkelig følte meg tom, så kom jeg på hva jeg hadde lest her, tok på meg skoene og tok med meg gubben og gikk en tur, tomheten forsvant 😁😁😁😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg