Fatigue i høstmørket

Høsten kan være en fin tid med vakre farger, nye mål og mange forventninger. Men høsten kan også være en tung tid for mange. Mange med fibromyalgi og andre revmatiske diagnoser kjenner høsten på kroppen. Ustabil vær, høytrykk, lavtrykk, regn og lave temperaturer gir ofte økte smerter, mer utmattelse og en tunge dager.

Jeg synes det er tungt å kjenne på denne utmattelsen! Jeg har skrevet mye om trening, den hjelper meg ofte, men akkurat i denne perioden er trening en medisin med redusert virkning! Føler meg ofte så tung i kroppen at jeg ikke makter å trene som jeg ønsker. Jeg er i aktivitet, men ganske så redusert. Hva kan hjelpe?

Det finnes ingen vidundermedisin mot utmattelse (fatigue), men det er små grep du kan gjøre som kan hjelpe deg.

Hvordan er dagene dine? Dette er et viktig spørsmål du må stille deg selv. Ta et skritt tilbake og se på dine gjøremål gjennom dagen. Samtidig kan du prøve å kjenne etter: når på dagen er du som oftest mest sliten? Er det forskjell? Eller er du helt utmattet hele dagen? Har du mange oppgaver? Noe du kan flytte? Sette bort? Hva er viktig og hva ikke?

Lag en plan! For å bekjempe utmattelsen, trenger du en strategi. Når du har vurdert hvordan dagen din er, så kan du planlegge neste dag. Hva må du gjøre? Hva har du lyst til å gjøre? Hva kan du slippe? Når på dagen skal du ta deg velfortjente hvilepauser? Har du noe som gir deg energi? Sett av tid til dette, det trenger du!

Tre sentrale behov må dekkes for at du skal ha det bra! Du trenger å føle at du har kompetanse, tilhørighet og autonomi (at du kan ta valg i eget liv). Hva betyr dette?

Dette er fra psykologien og viktig å ta med seg. Når kan du føle at du har kompetanse? Jeg har fått et enormt løft da jeg lærte meg å strikke for to år siden. Det er noe jeg er stolt av! Men også å føle at jeg kan bidra med noe viktig som tillitsvalgt, føle at jeg blir sett, satt pris på, får ros. Det betyr mye! Da jeg startet på kurset i NLP, lærte jeg noe nytt! Spennende! Alt dette er bra for meg og gir meg litt overskudd!

Jeg har savnet å høre til på en arbeidsplass siden jeg ble ufør. Vi mennesker trenger å kjenne at vi hører til et sted. Det kan være på arbeid, blant venner, familie, sport og mye annet. Jeg bruker mye av min tid på NRF og føler tilhørighet der. Det betyr faktisk mye og gir meg litt ekstra!

Det er ikke altid at jeg har følt å være sjef i eget liv. Nå er jeg mer bevisst på det, tar mine valg og mine  avgjørelser. Det er jeg som har kontroll og det er jeg som bestemmer hva som er bra for meg! Det betyr masse!

Hva med deg? Din dag? Din plan? Får du dekt dine behov i dagene dine? Ta et dypdykk i deg selv og din dag, lag en plan som dekker DINE behov! Fordi du fortjener det! <3

4 kommentarer
    1. Takk Marleen – du får meg til å sortere og tenke – ja nå skjønner eg hvorfor sov nesten sammenhengende 12 timer – har hatt ett par – tre dager med alt for tett «program».

      1. Ja, vi må tenke og dosere hele tiden, Jorunn! Hvis man klarer det, er det bedre å fordele litt, så man slipper å flate ut som du måtte! Men det er ikke lett å være fornuftig hele tiden! ❤️

    2. Hei, ja det er viktig å føler seg til «nytte». Jeg er verge, og fordelene med det er at jeg får brukt meg når jeg kan, det er jeg som legger opp arbeidstiden. Også er det greit med litt ekstra inntekt, så anbefaler Fylkesmannen.no og les hva en verge er, men jeg måtte sette begrensninger på hvilke saker jeg kan ta, dem med f.eks store inkasso saker og slikt, ble for krevende . Men det er godt å føle seg til nytte.
      Og ja høstens inntog merkes, har blitt litt bedre men så kommer snart vinteren og jeg ønsker meg mindre vind.

      1. Det høres spennede ut, å være verge! Fint at man selv kan styre hva man tar og ikke, tilpasse etter helse. Og viktig å føle at man er fortsatt nyttig for samfunnet! Ja, vinteren er ikke så lett heller,vi får håpe på masse stabilt vær! Ha en fin søndag, Mona!😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg