Energibalansen

Klarer du å holde balansen? En hverdag som kroniker, en hverdag med utfordringer og smerter, krever rett balansegang. Det er ikke enkelt. Først og fremst må vi forstå. Vi må forstå hvordan vi kan klare det vi skal og samtidig ta hensyn til den helsa vi har. Jeg synes det har vært vanskelig å akseptere at jeg ikke kunne gjøre like mye som før. Kanskje noe du har kjent på også?

Når vi blir syk, kommer vi i en omstillingsprosess. Vår hverdag er ikke den samme lenger, vi har plutselig fått begrensninger, vi føler at vi ikke er vår gamle jeg mer. Det er viktig å vite at du er fremdeles du! Selv etter den store omveltningen i ditt liv som en kronisk sykdom medfører! Hverdagen kan bli bra igjen! Energibalansen er noe som er viktig å bruke litt tid på. Hva bruker du energi på? Det første, og aller viktigste er å vurdere om du virkelig skal gjøre de oppgavene du har for deg. Det er mye du tror du MÅ gjøre, mye du tror du BØR gjøre, men hva er det du VIL gjøre? Og er alt dette rett? Her er det prioriteringer som må til! Se over dine oppgaver og ta de til en ny vurdering. Kan du fjerne noe? Kan du få hjelp til noe? Må du gjøre alt på en gang? Ta ansvar for din hverdag og vern om de krefter du har! I tillegg er det viktig å lære seg å si nei. Noe du må øve deg på. Om du synes dette er kjempevanskelig, kan første steget i rett retning være å utsette svaret. Gi deg selv litt ekstra tid. Si at du må tenke litt på det. Denne pausen gir deg muligheten til refleksjon og bygge på et fornuftig svar.

Jeg føler at jeg må jobbe med energibalansen min hele tiden. Det er så mye jeg vil gjøre! Så mye jeg brenner for! Så lett å si ja! Da hender det seg at jeg tar på meg for mange oppgaver. Noe som tar på min helse og min hverdag. Derfor prøver jeg å beholde fokuset. Passer på. Vurderer. Revurderer. Resultatet av mine siste vurderinger er at jeg må bruke litt mindre tid på bloggen min. Sist helg ble jeg valgt til fylkesleder i NRF Nordland Fylkeslag. Spennende! En stor ære å bli valgt! Men for å kunne gjøre denne oppgaven bra og samtidig ta vare på min helse, må jeg redusere noe. Derfor har jeg bestemt at fra april, vil jeg bare legge ut et innlegg per uke. Men ellers fortsetter jeg på samme måte som før! Hver helg skal jeg legge ut innlegg om en hverdag med kronisk sykdom. Nyttige innlegg, innlegg som mange kan kjenne seg igjen i, innlegg som du har lyst å lese! Innlegg som jeg håper kan skape lyspunkt i din hverdag!

Følger du siden min på Facebook? Bruk linken øverst på siden eller finn Mallemey på Facebook. Lik siden og få varsel om nye innlegg! Liker du bilder av vår vakre natur og fine hunder? Klikk deg inn på Instagram kontoen min!

10 kommentarer
    1. Flott og viktig innlegg om energibalanse. I ergoterapien har vi et lignende utrykk, nemlig energiøkonomisering. Godt tips om å å øve på å si nei. Dette kan ofte være svært vanskelig for mange, men øvelse gjør mester. Ønsker deg lykke til med nytt verv!

    2. Takk for kloke ord og viktige ikke minst.
      Jeg kjenner at dette med balanse er vanskelig, men jobber daglig med dette. Jeg har fibromyalgi og tilstanden har faktisk forverret seg en del i det siste. Velfig mye sliten, store smerter i ryggen.
      Men jeg bruker nå 5 minutts regelen i forhold til aktiviteter jeg blir bedt på. Det hjelper. Før var jeg spontan og takket ja til alt med en gang.
      Gratulerer som fylkesleder. Spennende. Jeg har akk meldt meg inn i NRF og gleder meg til å følge dette. Telemark hører jeg til 🌞 lykke til videre 🌺 🌺

      1. Kjempesmart med denne 5 minutts reglen! Viktig å gi seg selv litt tid til viktige refleksjoner. Vår helse er viktig! Så flott at du har meldt deg inn! Spennende! Følg med på aktivitetene i ditt lokallag og ditt fylke. I tillegg er det flere sentrale aktiviteter også. Har du lest om bindevevsseminar på Rikshospitalet 26 april? Spennende foredrag om blant annet fibromyalgi Vi i Ressursgruppen for fibromyalgi skal ha stand der.

    3. Jeg synes det med energibalansering er kjempevanskelig, det er nesten umulig å forutsi energibeholdning og energiforbruk, det varierer jammen mer enn været. Mulig det er en kode som må knekkes, leter fortsatt.

      Har startet gjeninnføring av aktiviteter, sier ikke så mye nei til ting, livet blir for fattig for meg om jeg alltid skal ta høyde for at jeg kanskje kan gå tom for energi. Tanken er at jeg skal planlegge som om det går, og så skal jeg droppe ut når jeg merker at det ikke går. Fin tanke som gjør at jeg fortsatt er med på mye. Men ikke fullt så fin tanke da jeg sliter med å droppe ut når jeg først har blitt med på noe, lettere å la være å komme på en fest, enn å forlate rett etter den så vidt har startet. Er jo liksom opplært til at har man sagt A, så sier man B….

      Godt med innleggene dine som setter fart på viktige refleksjoner.

    4. Jeg er i “en boble” for tiden.
      Jeg prøver å lukke unødige forstyrrelser utenfor “boblen” på jobb, slik at jeg får gjort det jeg skal (fokuskvadrant).
      Men registrerer dessverre at andre tolker det som at noe er galt fordi man “ikke er til stede/tilgjengelig” på samme måte som før.
      Dugnader er vanskelige å komme seg unna, og her har jeg valgt å ta ut feriedager for å klare med det.
      Foreldremøter av forskjellige slag må man jo stille opp på.
      Ting tar tid, også trening må prioriteres.
      Skjønner at man kan gå på en smell av og til.
      Tvitvi til alle der ute, nå går det mot vår og lysere tider. Nyt det så godt dere kan.

      1. Det høres ut som du er iallfall bevisst på energien din. Hva som tar energi. Prøv også å huske hva det er som gir deg energi og legge det inn i dagene dine! Og nyt våren!

    5. Hei!
      Nydelige bilder til innlegget ditt.

      Det er så viktig dette med å finne balansen. Hva man skal bruke energi på……….

      Jeg har brukt mange år på å komme dit jeg er i dag. I mange år var det bare kaos. En karusell av opp og nedturer. Enten var alt bra eller så var det totalt elendigt. Jeg klarte aldri å finne en ting midt i mellom. For det var ikke bra nok. Jeg ville ikke være midt på – jeg ville være som jeg hadde vært!!!!!! Men gradvis har jeg klart å akseptere – for nøkkelen er å akseptere 🙂
      Akseptere at man ikke klarer det man gjorde før, roe ned og gjøre litt og være glad for det.

      Jeg har fått et helt nytt liv med aksept. Muritunet var min grunnstein og så har jeg bygd på den i etterkant. Mange nedturer har det vært og det kommer nok flere………. men jeg har balanse <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg