Energi i hverdagen

Har du like mye energi enn du hadde før? Ikke bare før du fikk kroniske plager, men også før årene begynte å gå ifra deg? Mange kjenner at både tiden og plagene spiser av energien sin. I tillegg er det mange som sliter med fatigue/vedvarende utmattelse. Det er tungt å kjenne på! Det er tungt å mangle energi, det er tungt å ikke kunne gjøre det man ønsker. Kan vi gjøre noe? Ja! Med enkle grep er det mye som kan tilrettelegges, mye du kan gjøre for å få bedre balanse i energien din. Og med målrettet innsats, er det mulig å øke energinivået ditt.

Jeg får svart på mange spørsmål rundt dette med energibalanse, både her på bloggen og i samtale med dere. Når dere da forteller meg hvordan dagen deres ser ut, er det lett å miste pusten! Det er så mye som skal gjøres! Så mye dere må være med på, så mye som må følges opp, så mye som dere bare skal gjøre! Har man da kroniske plager i tillegg, må det si stopp før eller senere. 🙂 Ta et steg tilbake nå. Kast et blikk på din hverdag. Du har fått kroniske plager, men samtidig forventer du at du kan gjøre like mye enn før du fikk disse plager. Er det reelt? Føles det ok? Nå sier du kanskje at du ikke har noe valg, at det er dette som blir forventet av deg. Hvem forventer at du gjør alt? Omgivelsen? Partneren? Først og fremst er det DU som har disse forventninger! Da er det ikke så rart at omgivelsen din får de samme forventninger. Her må du begynne i deg selv!

Kroniske plager tar mye av energien din. Når du er klar over dette, kjenner dette på kroppen, må du jobbe med energibalansen din. Om du vil eller ikke, må du redusere dine gjøremål. Nå er vi skapt sånn at vi da først og fremst reduserer  det vi liker, ting vi gjør fordi vi liker det. Også fortsetter vi med alt vi må og bør gjøre. Feil! Det er nettopp dette du gjør fordi du liker det, som gir deg energi! Vi kaller det for F-aktiviteter. Aktiviteter som gir deg fornyet energi. Du trenger disse F-aktiviteter! Se på dagen din og ta en vurdering. MÅ du rydde kjøkkenet med en gang du har kjørt barna på skolen? Kan du sette av litt tid til en pause? Kan du dele opp hva du skal gjøre? Har du flere oppgaver som kan deles opp? Kanskje du er redd for at det vil ta for mye tid. At du ikke rekker over alt. Men nå må du tenke igjen: MÅ alt gjøres i dag? Blir du stresset av å utsette? Det må du lære å takle!

Jeg har måtte lære meg dette! Jeg har for eksempel kjent på at det krever for mye av meg å gjøre flere oppgaver på en dag. Jeg skal ikke vaske badet og støvsuge huset på en og samme dag. Jeg skal alltids klare det, men det gjør meg totalt utmattet og gir smerter. Når jeg gjør dette på hver sin dag, går det fint! I tillegg blir jeg så fornøyd med å ha gjennomført det! Uten å bli helt klar i kroppen! Hurra! Så jeg planlegger. Planlegger for å få en bedre hverdag. Hva skjer når jeg har planlagt å vaske badet og plutselig skinner solen og jeg får så lyst å komme meg ut? Da går jeg ut! 🙂 Det er også noe jeg har lært; å prioritere meg selv og min helse. Jeg har blitt kjent med mange hybelkaniner siden jeg ble syk, klarer å se oppgaver uten å gjøre de. Jeg har også erfart at jeg ikke kan si ja til alt. Selv om det er noe jeg har kjempelyst til å gjøre! Jeg må bare ta en vurdering, få oversikt over det jeg gjør og velge ut hva jeg vil si ja til. En nødvendighet for å verne om min energi, for å stå i min hverdag. <3

Utenom F-aktiviter, hva er det som gir energi? Aktivitet! Det er ikke bare hvile som er med på å lade batteriet. Du må bruke energi for å få ny energi. Være i aktivitet. Aktivitet som passer deg, din hverdag og hva du liker. Det er så mye mer enn bare trening! All aktivitet er god aktivitet og litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. <3

Har du vært inne på facebooksiden til Mallemey? Her får du varsel om nye innlegg, gjensyn med innlegg som jeg har skrevet før og mye annet som er nyttig. Finn siden og lik den! Og del gjerne!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg