En Venn

Livet er ikke like enkelt å leve bestandig. Med kroniske plager snakker vi mye om mestring. Mestring av vår hverdag; en hverdag med smerter, utmattelse, nedstemthet og vonde tanker. Men vi er ikke på topp hele tiden! Vi har stunder og dager der vi er langt nede. Det er da vi trenger en venn… Denne uken har jeg blitt inspirert av Bjørg Thorhallsdottir. Hun uttrykker seg så fint! Hun snakker om at vi er sterk noen ganger, men andre ganger er vi svak. Og det er helt greit, det er sånn vi er. Noen ganger er selvtilliten din knust og du føler at du ikke er verdt noen ting. Andre dager står du på høyden og føler du deg sterkere en noen ganger før. Bjørg sier:

Fuck perfekt. Slapp av og nyt den korte stunden vi er her!

 

Bjørg sammenligner livet med havet. Som om vi er på en båt og blir kastet av noen ganger. Da må vi svømme et stykke tilbake for å komme opp igjen. Jeg tror mange av dere kjenner seg igjen her! Jeg gjør det! Først har du det fint i livet, men plutselig skjer det noe som velter om hele livet ditt. Du får en diagnose, du får revmatiske plager eller noe annet som slår deg ned i bakken . Noe som trenges å ta hensyn til, noe du må leve med. Kanskje du levde fint med din diagnose lenge, men plutselig fungerer ikke medisinene lenger, eller plutselig får du  tilleggsdiagnoser. Det er så mye som kan oppstå! Og når vi blir kastet av denne båten, trenger vi en venn! En venn som kan kaste en redningsbøye eller en redningsvest til deg. En venn som kan hjelpe deg opp i høyden igjen!

Vi trenger en venn som kan gi oss en klem når vi er nede, men også på gode dager trenger vi å vite at våre venner er der for oss! En venn kan være forskjellig for meg og deg. For meg er min mann min beste venn, som kjenner meg godt, som vet når jeg trenger trøst og som ser meg når jeg har det bra. Men en venn kan også være hun du ringer til når du trenger gode ord fra noen som forstår deg, eller hun du drar på shoppingtur med når du trenger oppmuntring. Noen har mange venner, noen har få. Vi er forskjellig!  Mine hunder er også mine venner. Venner som føler på stemningen min, som trøster meg med varme og godt humør når jeg trenger det. Venner jeg ikke ville har vært foruten. Hva betyr vennskap for deg? <3

10 kommentarer
    1. Så fint innlegg.
      Vennskap for meg er som en ekstra fot når det svimler for meg, et vakkert maleri som får frem gode refleksjoner, fnister og latter og næring til livet. Venner er gode følelser.

    2. Flott innlegg 🙂

      Venner betyr så mye – og jeg har en slik venninne som betyr alt for meg <3 Vi hjelper hverandre – lytter til hverandre og er der for hverandre uansett………….. <3 Jeg er heldig <3

    3. Veldig enig i dette med venner. De har alt å si i mange sammenhenger. For meg er venner også som du sier noen som er der når man har det bra. Jeg har noen som mest stiller opp når man er lei seg eller sliter. Blir litt feil det også. Trenger noen å glede meg med også. Jeg har flere som dekker begge deler, heldigvis 🙂 Veldig glad e Thoraldsdottir jeg også, og en annen kunstner so er i samme “gate” – Marianne Gudem. Har bilder med gode sitater på 🙂 Ha en fin dag 🙂

      1. Jeg forstår deg godt, Inger- Marie! Det er ikke så lett å få venner i voksen alder. Da kan man kjenne på savnet etter en god venn. Jeg sender deg en klem! <3

    4. Min mann og min hund er og mine beste venner, samt mine døtre. Har og fine gode venninner, men den beste av de er hun som forstår hvordan jeg har det – fordi hun vet hvordan det er….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg