Du trenger mot!

Vi som lever i en kronisk hverdag, er avhengig av å sette grenser. Vi må, for å få hverdagen til å gå opp. Ofte er det ekstra mye  vi må gjøre, ekstra mye vi må ta stilling til. Hva skal du prioritere, hva ikke? Akkurat dette, har jeg skrevet mye om, men da jeg leste hva Marit Figenschou skrev om grensesetting, måtte jeg bare dele det med dere! Marit skriver at mye ved grensesetting, handler om mot. Det krever mot å sette grenser! Så sant, så sant! Det er vanskelig! Det er noe du kan øve på, noe du må øve på, men det blir aldri lett! Hva synes du? Les innlegget til Marit her.

Samhandling:

I desember 2019 var jeg på tur i Lofoten og Vesterålen. Hele 2019 hadde jeg et fint samarbeid med lærings og mestringssenteret i Nordlandssykehuset. Jeg skulle snakke om vedvarende utmattelse- fatigue. Noe jeg har lært mye om på kurs hos psykologene Elin Fjærstad og Torkil Berge. Noe jeg sliter med selv og noe man kan lære mye om. Mye vi kan gjøre for å få en bedre hverdag. Mye vi kan styre med våre tanker. Vi kan ikke tenke oss frisk, men vi kan tenke oss sterke og verdige. I april 2019 holdte jeg  foredrag i Bodø. I desember 2019 gikk turen til Vesterålen og Lofoten. I Vesterålen var det helsepersonale og samarbeidspartnere som var målgruppen, i Lofoten ble det et stort arrangement som var åpent for alle. Viktig på hver sin side!

Møtelokalet i Stokmarknes Sykehus.

I Lofoten var det kommet i stand et flott samarbeid med Meieriet Kultursenter, med plass til mange.

Å få lov til å gjøre dette, gir meg mye. Jeg elsker å stå og snakke der! Elsker å kunne bety noe for andre! Men det krever også mye av meg. Reisene, stresset, litt ekstra helsemessige utfordringer, jeg blir tom for energi! Men dette er også noe til ettertanke. Jeg trenger mot. Mot til å sette grenser. Mot til å si nei. Et viktig mål fremover for meg. Etterpå har  jeg ladet batteriene, koste meg i adventstiden og hadde  en herlig, rolig jul. God oppladning for energibeholdningen min.

 

Klarer du å lade opp etter å ha tømt lagret ditt?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg