Den beste behandlingen

Bred forskning har vist at den beste behandlingen av fibromyalgi er trening og aktivitet. Det er en viktig behandlingsform ved de fleste revmatiske diagnoser. Jeg vet at mange av dere nå sukker høyt, kanskje blir litt lei seg fordi de føler at de ikke strekker til. Vi alle har forskjellige utfordringer, forskjellige plager, i tillegg har vi gode og dårlige dager, samt gode og dårlige perioder. Det betyr at vi må være fleksibel! Det er en god start å kjenne til viktigheten av trening og aktivitet, så tar man det derifra.

Hva kan du gjøre? Hvordan komme i gang?

Jeg vil fortsette litt mer på refleksjon først! Nå etter årsskiftet er det mange som har nyttårsforsetter, vi kan lese om mange som skal leve et bedre liv i 2021. Fint! Men du må gjøre det av de rette grunner! Vi som har kroniske muskel- og skjelettplager trenger å styrke muskulaturen for å avlaste vonde ledd og vi trenger en sterk kropp. Muskelsmerter blir mindre med styrketrening. Trening og aktivitet gir mindre utmattelse og smerter. I tillegg er det viktig for hjertet og blodårene. Vil du ned i vekt? Glem det! Selv om det er bra for kroppen din å unngå overvekt er ikke dette noe du skal konsentrere deg om i første omgang.  Helse! Det må du tenke på! Være i aktivitet, ha et sunt kosthold, nok søvn (om du klarer), det er viktig! Så vil vekten følge etter!

Så er vi tilbake til spørsmålet: hva kan du gjøre? Hvordan komme i gang?

Morsom trening! Og da mener jeg at du må finne noe du liker! For å kunne være i aktivitet, trene og gjøre dette år inn og år ut må du like det! Du må helst finne flere aktiviteter og treningsformer du liker, fordi variasjon hjelper med gjennomføringen over tid. Fordi vi har kroniske plager som vi muligens må ha hele livet.  Da trenger vi aktivitet og trening hele livet! Derfor må vi variere. Etter formen, etter livsfase, etter lyst, etter DEG!

Jeg prøver meg på en ny trening nå. Jeg løper! Alltid har jeg tenkt at jeg ikke kunne løpe eller jogge. På grunn av vonde knær, hofter, fibro. Men det så herlig ut! Nå prøver jeg! Jeg har investert i en tredemølle og funnet et program for å lære løping. Det går over 6 uker, men jeg må bruke litt mer tid. I programmet løpes det 5 x i uken. Jeg må ta det litt mer forsiktig, løper bare 3 x i uken. Derfor bruker jeg 9 uker. Oppbyggingen er veldig fin. Korte intervaller, løping og gåing, som blir utvidet etter hvert, en halv time hver gang. Det går bra! Jeg er kommet i uke 4 i programmet og jeg klarer fremdeles å henge med! Ingen ekstra smerter, bedre pust! Og jeg synes det er kjempeartig! Løpeglede! Jeg går fremdeles tur, liker å være ute med hundene. I tillegg er målet å gjennomføre en gang i uken styrketrening med egen kroppsvekt. Føler at det er viktig å styrke muskulatur i rygg og føtter for å takle løpingen. Nå er jeg stolt over det jeg får til akkurat nå, glad for den formen jeg har.

Hva vil DU gjøre? Nå i pandemien har vi noen begrensninger, mye er avlyst. Men det er fortsatt mye vi kan gjøre. Ute, hjemme i stuen, sammen med andre, alene, med trening på nett; hva gir deg glede? Lytt til kroppen, ta det etter dagsformen, men utfordre deg selv gjerne. Husk at dette er bra for din helse, tenk på hvor fornøyd du blir etterpå. Hvorfor skal du klare å holde ut? Fordi du jobber for din helse, din kropp! Fordi DU er viktig!

2 kommentarer
    1. Godt innlegg om HELSE.

      Ja jeg trodde heller ikke jeg kunne løpe/jogge – helt til jeg meldte meg på KK-mila i Oslo for noen år siden, sammen med kollegaer. Da måtte vi til å øve oss på det vi hadde meldt oss på – nemlig 5 km. Et slit til å begynn med – men så kom rytmen inn og sakte men sikkert teknikken for å holde ut uten å stoppe hele tiden. En god trening dette, å løpe/jogge – men nå er det en stund siden jeg har gjort det. Yoga er min greie nå 😀 Så har jeg jo fjellturene mine.

      Lag deg en fin lørdag!

      1. Så trivelig å høre, Mette! Hørt mye om kk mila, må se litt mer på den. Turer er jo egentlig min greie også, men jeg vil så gjerne gjøre masse forskjellig! Også blir det litt annet trening når jeg løper, blir sliten på en helt annen måte!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg