Bekymringer

Vi har mye å bekymre oss over. Spesielt i disse tider der Corona viruset spres over hele verden, med nye regler vi må forholde oss til,  mange ubesvarte spørsmål, en usikker fremtid og frykt. Alle håndterer dette på sin egen måte, men jeg er helt sikker på at vi har noe til felles: vi bekymrer oss.

Flere ganger denne uken har jeg sett og hørt legen Ingvard Wilhelmsen på både tv og radio. Hypokonderlegen fra Bergen. Jeg har vært så heldig å få møte han i egen person og har hørt på foredragene hans rundt dette med å være sjef i eget liv. Ingvard snakker om bekymringer, angst, frykt. Han sier mye klokt. Han konkluderer med at vi bruker mye tid på unyttig tankevirksomhet. Det bunner i våre holdinger. Ofte er vi selv ikke klar over våre holdninger.

Se på våre tanker: de fleste tanker vi har er ofte bare tull. Vi tenker på masse som aldri kommer til å skje. I hodet høres det kanskje riktig ut, men så snart vi sier det høyt kan vi innse at disse tanker ikke fører noen sted. Tulltanker!

Sånn er det også med våre bekymringer! Selv om det er mye skummelt som skjer i Norge og hele verden nå, selv om det er faktisk mulig at jeg eller du blir smittet med dette nye viruset, hjelper det lite å bekymre seg. Om du går nå og er bekymret for at du blir smittet, hjelper det deg den dagen det virkelig skjer? Er det lettere å bære da? Vet du at du blir smittet? Kanskje du blir plutselig slått ut av en annen sykdom? Har det hjulpet deg da at du var bekymret for Corona? Selv om det er reelle hendelser vi kan være bekymret for, hjelper det? Er du redd for jobben din? Bekymret for dine barn? Ferien som ser ut til å gå i vasken? Reelle bekymringer. Hva skal du gjøre med dem?

Vi må lære å ta valg under tvil. Jeg velger å tro at den dagen jeg kanskje blir smittet av Corona viruset, kroppen min har nok motstand og tåler påkjenningen. Jeg må bare tro at den dagen min far, og mange andre som er i en risikogruppe, blir kanskje smittet av dette viruset, får tilstrekkelig hjelp av et kompetent helsevesen til å klare seg. Jeg velger å tro at regjeringen tar de rette avgjørelser i denne vanskelige situasjonen. Jeg håper og tror at alle som blir permittert, mister jobben, sliter med bedriften sin eller opplever andre livsviktige kriser, får tilstrekkelig hjelp av gode systemer som er og blir bygd opp i landet vårt. Jeg har tro på at vi alle er flinke til å ta hensyn til hverandre, tar hensyn til dem som er ekstra utsatt og står sammen i dette. <3

Ingenting av dette er jeg sikker på, det er bare usikre tanker. Men jeg velger å tro på dem. Fordi de gir meg den roen jeg trenger. Roen til å sove godt om natten, roen til å gjør det beste ut av en begrenset hverdag. Roen jeg trenger til å takle det som eventuelt kommer. Fordi kriser kan oppstå. Vonde ting kan skje. Men det hjelper ikke å bekymre seg. Jeg blir ikke mer forberedt av den grunn.

Jeg sender en varm takk til Ingvard Wilhelmsen. Takker for god hjelp til å rydde i hodet mitt. Så jeg finner frem til det som betyr noe. Så jeg får sove om natten og kanskje er mer uthvilt den dagen noe skulle skje. <3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg