Behandling av fibromyalgi

I januar i 2019 har Diakonhjemmet Sykehus oppsummert behandlingsanbefalinger for fibromyalgi av EULAR ( Eurolean League Against Rhematism). Det overordnede er  her at optimal behandling av personer med fibromyalgi krever rask diagnostisering. Her sies det at det er viktig å kartlegge smerter, funksjon og hvordan sykdommen virker på personens mentale og sosiale velvære, for å forstå fibromyalgi fullt ut.

Målet av behandlingen må være å øke livskvaliteten. Dette kan bety en kombinasjon av ulike typer medikamentelle og ikke-medikamentelle tiltak som pasienten og behandler blir enige om. I første omgang bør behandlingen fokusere på ikke-medikamentell behandling. Medikamentell behandling er kun symptomlindrende og bør vurderes utifra den enkeltes symptomer.

I bildet under vil Høy si: Understøttet av flere studier og anbefales av de fleste. Moderat: Understøttet av flere studier og anbefales av enkelte. Lav: understøttet av flere studier og anbefales ikke.

Her kommer frem akkurat det jeg har vært inne på flere ganger! Trening er den beste behandlingen av fibromyalgi! Jeg er klar over at vi alle er forskjellige og det som fungerer for meg, ikke trenger å fungere for deg. Det er noen med fibromyalgi som ikke tåler trening. Men her ser vi igjen at for største delen av personer med fibromyalgi, trening er rett og slett den beste behandlingen! Både kondisjon og styrketrening. Både på land og i vann. Men her er det viktig med veiledning. Vi har muskler som er utsatt for store belastninger dag etter dag. Derfor må spesielt styrketrening bygges opp på rett måte. Vi må bygge på over tid. Det er fint om du kan få veiledning til å støtte deg i denne prosessen. Fysioterapeuten er en god samarbeidspartner her.

Du ser også at kognitiv terapi og sammensatte terapiformer som undervisning, yoga, Tai Chi og massasje, kan være gode behandlinger for oss med fibromyalgi, men anbefalingen er lav. Man er også inne på stressreduksjon; absolutt noe som ikke bør glemmes. Medikamentell behandling har lavest anbefaling. Jeg mener at vi må se på det store bildet. Vi må finne det som fungerer for oss og det kan være en kombinasjon av flere behandlingsformer. Her må målet være i våre tanker. Å øke vår livskvalitet. Og hvis du trenger både trening, avspenning og medisin for å oppnå dette, er det behandlingen som er best for deg. I tillegg til at vi er forskjellige alle sammen, kan vi også ha forskjellige tidsepoker. Behandlingen som fungerer for meg i dag, trenger ikke å fungere like bra for meg til neste år.

Vi får ta en dag i gangen, prøve oss frem og jobbe mot målet. Vi jobber for bedre livskvalitet!

4 kommentarer
    1. De har jo utelatt noe helt vesentlig. Kosthold.
      Ved å kutte ut sukker, kaffe, melkeprodukter, kjøtt og gluten ble jeg helt frisk. Det er sikkert individuelt, men med en mer basisk kropp så vil kroppen håndtere påkjenninger bedre.
      En syreholdig kropp vil ha lettere for å få betennelser og andre sykdommer.

      1. Du hr helt rett! Rett kosthold kan bety mye.Tok bare med det som ble nett i anbefalinger fra Eular, men kosthold er også kjempeviktig! Takk for god innspill! <3

    2. Igjen et svært godt innlegg. Trening i riktig dosering, individtilpasset og godt kartlagt totalsituasjon, kosthold og ulike typer behandling som du nevner, er det beste. Dette er noe jeg som ergoterapeut jobber mye med og er den tilnærmingen jeg synes er optimal. Men som det er sagt, den må være individuelt tilpasset.
      Deler denne også på siden min!
      Mvh hverdagsaktiv.blogg.no

      1. Takk for at du deler! Og takk for god tilbakemelding! Du som ergoterapeut er også en fagperson som kan brukes i mestring av hverdagen; til å få hjelp med aktiviteter og trening. Da finner man ut sammen hva som passer for den enkelte. Man trenger ikke å gjøre alt alene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg