Året som har gått.

For å mestre en hverdag med utmattelse og/eller kroniske plager, trenger vi en plan! Starten på et nytt år er en fin tid til å revurdere planen vår, eller lage en helt ny plan. Men for at vi skal lykkes med vår plan, må vi se først på tiden bak oss. Hva synes DU; hva har gått bra, hva kunne har gått bedre? Jeg ønsker at du ser tilbake på året ditt og tenker på tiden som har gått. Hvordan har det gått med din helse? Hvordan har du jobbet med helsen din? Har du vært stabil? Blitt bedre? Blitt dårligere? Har det kommet nye aspekter i din helsesituasjon? Har du gjort noe nytt? Har du nådd dine mål?

Synes du dette er vanskelig? Jeg skal se tilbake på året mitt for å gi deg noen eksempler.

Utmattelse: Jeg har jobbet ganske så bevisst med utmattelsen min. Også her har jeg jobbet systematisk; jeg har kartlagt min hverdag og utifra det har jeg laget en plan. Men dette året har jeg også holdt flere foredrag og kurs om utmattelse; det har vært veldig gode repetisjoner og påminnelser for meg! I året som har gått, hadde jeg flere enkle dager og deler av dager der jeg følte meg veldig sliten, men jeg har ikke vært sliten  over lengre tid. DET er jeg fornøyd med! Jeg har tilpasset mine oppgaver, passet på å ikke gjør for mye på en gang; jeg har prioritert. Prioritert det som gir meg energi. Det har fungert for meg.

Smerter: Jeg synes mine smerter har blitt mindre. Om de virkelig er mindre eller om jeg ikke kjenner de så mye, er jeg litt usikker på. Det viktigste er at de er til å leve med. Hvorfor har det gått bedre? Jeg tror en viktig grunn er at jeg har trent regelmessig og i tillegg har vært mye i aktivitet. Jeg har trent kondisjon og styrke, vært ute på turer, gjort alt jeg liker. Nå trenger jeg veldig sjelden smertestillende. DET er jeg fornøyd med! I høst fikk jeg problemer med en skulder; noen behandlinger og mye egeninnsats med daglige øvelser løste problemet. (jeg er nesten bra nå)

Medisin: Jeg har klart å slutte med medisinen! I flere år har jeg brukt naltrexon for fibromyalgien. Jeg følte at jeg hadde god effekt av den. I sommer måtte jeg ta et kort opphold fra naltrexon. Men i stedet for å starte opp igjen, prøvde jeg å la være. Det har gått så bra! Hvorfor? Også her tror jeg at jeg kan takke min trening og min aktivitet. Trening som medisin- det er meg!

Mestring: Jeg føler at jeg takler min hverdag med fibromyalgi veldig bra. Jeg har blitt bedre på å be om hjelp, konsentrerer meg på det jeg kan og ikke det jeg ikke kan. Jeg får mye glede av å være tillitsvalgt i Norsk Revmatikerforbundet. Det betyr mye for meg; jeg føler at jeg er med i dette samfunnet, jeg føler tilhørighet og jeg blir engasjert. Jeg føler at jeg kan bety noe for andre! Det gir meg mestringsfølelse!

Bloggen: I april i år startet jeg denne bloggen. Den har gitt meg mye glede! Og om jeg skal se på lesertall og alle koselige tilbakemeldinger, har jeg klart å skape glede for dere også! Jeg håper at dere som leser, sitter igjen med litt mer kunnskap, litt mer inspirasjon og litt  mer varme i deres hverdag som kroniker. At vi  kan føle oss litt mindre alene med våre plager. Sammen er vi sterkere!

Jeg håper mitt tilbakeblikk var litt til hjelp og gir deg inspirasjon til å se tilbake på ditt år. Ta deg tiden til dette  i et ledig øyeblikk, det er alt jeg ønsker. I neste innlegget , som kommer på søndag, kan vi se litt på året som kommer og planen for en god hverdag. En god plan gir mestring i hverdagen!

6 kommentarer
    1. God jul!
      Så fint med en oppsummering av året på denne måten. Dette hjelper en å sette fokus på hva som er bra og hva som trenger å pusses litt på. Inspirerende og fint skrevet som alltid fra denne bloggen.
      Jeg vil ønske deg og dine en veldig god romjulstid og dager. Ønsker alt vel for deg ogs til neste år
      Mvh willy marthinussen

      1. Takk for gode råd. Dette med en plan vil jeg prøve i 2019.
        Jeg haf vært veldig dårlig litt før jul og i julen. Dette skyldes nok stress og mye tung mat o litt for mye sukker.
        Men med hode planer kan nok dagene bli bedre.
        Jeg har fibromyalgi og er medlem av fibtomyalgi forbundet. Kan jeg melde meg inn i Revmatikerforbund?

        1. Hei! Ja, prøv å ha en plan for 2019! Det kan være nyttig. Og ja, du kan melde deg inn i Norsk Revmatikerforbundet! Vi er mange med fibromyalgi der og har en egen diagnosegruppe for fibromyalgi. Når du melder deg inn, kan du oppgi at du er interessert i informasjon om fibromyalgi. Da får du litt mailer fra diagnosegruppen med oppdatert informasjon. I tillegg kommer du automatisk under lokallaget nær deg og kan benytte deg av mange gode tilbud der. Meld deg in og finn ut hva som kan være av interesse for deg! På http://www.revmatiker.no finner du innmeldingsskjemaet. Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld!

    2. Kjempeflott, en god plan😊
      Planen min for året som har gått var å ikke «stresse» så mye. Ikke at jeg hadde noen grunn til å stresse😅 Men vi har vel alle kjent på at vi må ditt og datt og dra hit og dit, og har det så travelt.🙈 Syns jeg kan klappe meg på skuldra.
      Med masse god inspirasjon fra deg, er det bare å legge nye planer😇

      1. Det høres ut som du har tenkt gjennom året ditt og kommet til en god konklusjon! Viktig å klappe seg selv på skuldre når vi fortjener det! Ha en fin romjulstid! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg