Aktivitet i vintermørket

Det er vinter og jeg kjenner det på kroppen! Været påvirker oss som har fibromyalgi, men også mange med andre revmatiske sykdommer. Det forsterker symptomer som smerter, stivhet og utmattelse. Studier har vist at det er endringen i lufttrykket som kan være med på å forårsake dette.

Hos meg er det ustabil vær som er verst, det har vi fått mye av den siste tiden!

Som du ser, bruker jeg bilder av de få fine dager vi hadde. Vil ikke dvele ved mørke dager med storm, nedbør og væromslag. Som jeg nevner, er det ustabil vær som setter seg i kroppen min. Ikke spesielt kulden. På en kald vinterdag, med mange minusgrader og solen som titter frem, har jeg det veldig fint!

Det er disse dager jeg utnytter! Da må jeg bare komme meg ut, få dagslys, luft og fin aktivitet! Da er det herlig å gå en lengre tur, mørke dager blir glemt da!

Men det har ikke vært så mange av disse dager i vinter hittill. Hva skal man gjøre i mellomtiden for å gi kroppen nødvendig aktivitet?

Jeg har ikke oppskriften, men jeg føler at nøkkelordet er å tilpasse. Det er det jeg må gjøre! Jeg må lytte til kroppen min, om jeg vil eller ikke. Jeg kjenner at mine muskler protesterer, har mye smerter nå om dagen. Det betyr for meg at jeg må gjøre mindre trening og bruke mer tid på lett aktivitet.

Nå er det bevegelse som teller! Korte turer, hvis været og føret tillater det. I tillegg bruker jeg tid på tøying, avspenning og hverdagsbevegelse. Hva er hverdagsbevegelse? Alle små ting som kan gi kroppen litt ekstra! Rusle litt i byen eller i båthavnen, ta trapp isteden for heis, gå av bussen litt før du må, parker bilen litt lengre unna, alt teller!

Så er det våre tanker. Se positiv på det du får til, ikke fortvil av alt som ikke går akkurat nå. Du er dyktig som kommer deg gjennom vinteren! Sammen kan vi se frem mot våren, lysere tider og en lettere kropp. Men nå er det vinter, også her kan vi få fine dager, i tillegg til dager der vi er inne og koser oss litt ekstra der.

Det går bra! Fordi du er best! 💜

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg