Aktiv sommer

Det er sommer! 🐝

Sommeren er forskjellig for oss alle. Noen reiser bort, noen koser seg hjemme, på hytta, eller litt av alt. Felles er at sommeren er en tid der vi gjør litt mindre av alt det vanlige og har litt mer tid å bruke på oss selv. Mange av oss er litt lettere i kroppen når det er varmere i været og vi får litt sol på kroppen. Selv om det ikke gjelder for alle.

Men vi trenger fremdeles vår aktivitet, kroppen trenger aktivitet. Hva kan vi gjøre? Sommeraktivitet?

Formen min varierer gjennom hele året, det gjør den også på sommeren. Noen dager er bra, noen dager ikke. For meg betyr det at jeg må tilpasse min aktivitet etter formen. Og jeg skal like det!

Som jeg har delt med dere før, er jeg veldig glad i å gå tur. Også på sommeren. Det som er så fint med å gå tur, er at det er så lett å tilpasse! Og jeg kan gjøre det overalt! Er formen bra og jeg er hjemme, går jeg opp fjellet her på Nesna, som dere ser på bildet. Men når formen er litt mindre, har jeg turer i nærmiljøet, lett å gå, langt eller kort. Jeg kommer meg ut, trenger friskluft! Men også på hytta eller uansett hvor jeg er, går jeg. Kommer meg ut, beveger meg.

Dette er en enkel aktivitet, du trenger ikke noe utstyr eller annet. Men jeg liker også å være på fisketur, være ute, nyter stillheten. Har du en sykkel? Fin aktivitet, du kommer deg ut, beveger deg og får nyte naturen. Også golf er noe jeg leser mye om. Mange som elsker å være på golfbanen; får god bevegelse, møter andre og er ute. Herlig! Kanskje du liker å være på vannet? I båt, kano eller kajakk? Kjempefint og gode aktiviteter! Jeg liker å være i kajakk på vannet, men gjør det ikke så ofte som jeg skulle ønske. Jeg liker stillheten, og kjenner at bevegelsen er bra for kroppen min.

Sommer er også familietid. Familie og venner. Koselig! Husk at mange aktiviteter kan gjøres sammen med andre. Og alle trenger aktivitet! Være ute sammen, lek sammen, være aktiv sammen.

Hva skal du gjøre når du er kjempesliten? Eller har mye smerter?

I et tidligere innlegg har jeg delt med dere at jeg har kjent mye på fatigue denne sommeren. Sommerbesøk er koselig, men man blir også veldig sliten av det. Da er det vanskelig å finne en balanse.

Jeg prøver og feiler. Men jeg har kommet frem til at det ikke hjelper meg å kutte ut aktiviteten min. Faktisk hjelper det å være aktiv. Det gir meg energi. Når jeg kjenner at jeg er kjempesliten, må jeg redusere hva jeg gjør, men prøver allikevel å være litt i aktivitet. Da kjenner jeg at jeg klarer litt mer neste gang. Så bygger jeg opp. Men jeg må være forsiktig; når jeg vil for mye, kan jeg bli slått ut igjen. Prøve og feile! Lykkes til slutt! Det samme gjelder mine smerter, det kreves tilpasning, små steg, lykkes til slutt.

Det viktigste av alt: gjør det du liker! Jeg er veldig glad i å trene og kjenner en så god effekt på kroppen min, at jeg legger inn litt trening på sommeren også. Løper, trener styrke, pilates…fordi jeg liker det! 😀

Hva liker du å gjøre denne sommeren?

 

2 kommentarer
    1. Ja det er dette med å gjøre det en liker 😀 Også har en LYST til så mye og gaper over litt ekstra… men vi lærer hele tiden – det er helt sikkert 🙂
      Fortsatt god sommer til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg