Desembertrening

Er du fristet til å hoppe over mye av treningen nå i desember? Vi er mange som har disse tanker! Desember er en travel måned med julegaver som skal handles inn og pakkes inn, vasking, baking, handling, juleavslutninger på skole, julelunsj og julebord på arbeid og fritiden. Dette, og mye mer! I tillegg skal vi kose oss litt ekstra med stille stunder, lys og vakker julemusikk. Hvordan får vi treningen opp i alt dette? Vi må, fordi trening er viktig; også i desember! Jeg føler at trening er ekstra viktig i desember. Vi stiller store krav til kroppen vår, alt som skal gjøres tar på både kropp og sinn. Vi blir stresset og stress er noe som setter seg i kroppen vår. Så vi må ta ekstra godt vare på kroppen vår og derfor er trening noe vi må prioritere!

Hvordan skal vi få det til? Hvordan skal vi finne tiden til å trene? Som jeg har skrevet før, kan trening være så mye. Mye forskjellig vi kan gjøre og det trenger ikke bestandig å ta så lang tid heller. I tillegg skal vi ikke undervurdere vår hverdagsaktivitet heller! Ja, vi skal trene, men hverdagsaktivitet er like viktig! Når du er i sving med å vaske huset til høytiden, er dette god aktivitet! Jobber du i tredje etasje , eller bor du på hotell i femte etasje? Ta trappen! Tar du bussen til byen? Gå av bussen en stopp før; få en fin gåtur! Har du en hund? Både du og hunden har godt av å være ute! På denne måten kan du legge inn ekstra aktivitet i hverdagen din. Hvis du i tillegg får til å trene to til tre ganger i uken, har du gitt kroppen din litt ekstra reserver til julen. Ønsker du flere tips til hverdagsaktivitet ? Klikk deg inn på http://hverdagsaktiv.blogg.no. En blogg med god informasjon og inspirasjon til en aktiv hverdag! Bli med i adventskalenderen der! Veldig artig og nyttig nå i desember og premier som varmer hjertet. <3

Men så var det denne treningen…..Hva skal man gjøre? Hvordan kan man spare tid? Mange trener på treningssentre. Fint utstyr, man får trene sammen med andre, kjempeflott! Men hva med å ta en trening eller to hjemme? Du sparer tiden med å komme deg bort til treningssenteret. Mange fine apper man kan laste ned og trene til. Et eksempel er My Workout, som jeg bruker. En veldig god og allsidig app, som ikke koster mye. Ingen bindingstid heller, så hvorfor ikke prøve? Trenger du gode øvelser som du kan gjøre hjemme? Du finner dem her:  https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/enkelt-treningsprogram Jeg bruker ofte naturen til trening. Jeg er heldig som har naturen rett utenfor huset mitt. Med fjellsider og mange motbakker. Her går jeg tur, men når jeg vil trene springer jeg opp og ned.( på vinteren er det viktig med piggsko her!) Tar en økt med intervall trening. Får opp pulsen, kjenner på pusten. Jeg har litt begrenset med kapasitet i lungene mine, så jeg klarer ikke mer enn en halv time. Det holder! Når jeg vil trene utholdenhet, går jeg helt opp i fjellsiden. En halvtime opp, en halvtime ned. I tempo. Herlig trening! God styrketrening også! I tillegg trener jeg hjemme; jobber for tiden med pilates trening som jeg finner på My Workout og trener styrke med treningsstrikk. Jeg har en skulder som ikke er som den skal, så der gjør jeg litt ekstra øvelser som terapeuten min har anbefalt. De lengre turer i fjellet på mine truger må vente til januar. Jeg tror jeg er i rute med desembertreningen min!  Hva med deg? 🙂

Er du på Bloglovin? Nå finner du bloggen min også på Bloglovin. Klikk deg en tur innom der!

#trening #helse #mallemey #desember #jul #kroniker #stress #blogg #helsenorge #styrketrening #hverdagsaktivitet #helseministeriegetliv #revmatiker #myworkout

5 kommentarer
    1. Ja vi med kroniske plager må nok holde det vante vedlike…om det er trening eller turer…En dag uten tur, er en dag uten mening her i huset…hihihi…Ha en god førjulstid..

    2. Fikk ekstra trøst av bloggen din i dag. Smerter i hele kroppen, men så bra det du skriver om trening på forskjellig nivåer. Jeg trener i lag med andre en gang i uka, men gjør øvelser hjemme og , fint du skriver at det er OK og. Takk for inspirasjon.

    3. Solfrid Løberg: Tusen takk for fin tilbakemelding! Det varmer mitt hjerte. Ja, det er viktig å huske at vi er forskjellig, har forskjellige utgangspunkt og forskjellige plager. Men noe aktivitet kan vi gjøre alle sammen! Ha en fin søndag i adventstiden! <3

    4. Takk for fin link og for en svært viktig påminning om trening. Trening er best når den utføres regelmessig. Også som stressdemper! Takk for supert innlegg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg