Søk elektronisk!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På bildet ser du `kontoret` mitt. 🙂 Her skriver jeg på bloggen min, men det er mye mer man kan gjøre fra godstolen sin! Nå har jeg prøvd noe jeg ikke hadde prøvd før; jeg har søkt elektronisk om refusjon for fysioterapi i utlandet. Overraskende enkelt! Da jeg var på Helse Camp på  Reuma Sol i Spania, hadde jeg en time hos fysioterapeuten (utenom den første personlige samtalen fordi den var inkludert i Helse Camp). Timen kostet 35 euro. Etter jeg kom hjem skulle jeg sende inn fakturaen til Helfo. Men da jeg klikket meg inn for å lete etter et skjema for å skrive ut, fant jeg en link til et elektronisk skjema. Det ville jeg prøve!

https://helsenorge.no/behandling-i-utlandet/fysioterapi-og-manuellterapi-i-eu-eos  Hvis du klikker på linken her, kommer du rett inn på det du ser på bildet. Jeg skal forklare hvordan jeg kom dit. Jeg gikk inn på helsenorge.no – meny – frikort og egenandeler- egenandel hos fysioterapeut og manuallterapeut- fysioterapi i EU/EØS- området- 6: send søknad digitalt til Helfo. Her kan du også lese at egenandelstak 2 (fysio) for 2018 er kr 2025. Etter dette beløpet har du krav på frikort.  Om det blir endringer i 2019, blir det oppdatert her. Neste steg er innlogging med ID brikke. Det ser sånn ut:

Skjemaet var veldig enkel å fylle ut. Det er viktig med dokumentasjon! Du må legge ved evt henvisning, faktura og andre dokumenter du har som angår behandlingen. Du kan skanne de hvis du har en skanner, men du kan også gjøre det enklere; ta bilder og laste opp . Ikke vanskelig! Da alt var ferdig og jeg hadde trykt på `send inn`, fikk jeg denne meldingen på mobilen min:

Nå kan jeg bare vente! 🙂 Så enkelt var det! Du kan bruke datamaskinen, men det fungerer også utmerket på en Ipad. Det gjorde jeg! Det er bare å prøve! Ingen krise om du gjør noe feil! Har du logget deg inn på helsenorge.no? Det lønner seg å prøve det, selv om du ikke har refusjon å søke om! På Helsenorge kan du gjøre så mye! Mange gode og nyttige tjenester her! Du kan søke om refusjon for reisen din når du for eksempel har vært på sykehuset. Enkel prosess og du får vite beløpet som blir refundert med en gang! Du kan fylle ut donorkortet ditt; kjempeviktig! Men du kan også, som jeg har fortalt tidligere, bestille time og resepter hos fastlegen din. (hvis legen din er tilknyttet). Alt er kostnadsfri! Synes du det høres vanskelig ut? Trenger du hjelp i starten? Norsk Revmatikerforbundet har mange likepersoner som kan hjelpe deg med nettopp dette! Klikk deg inn på www.revmatiker.no og se etter en likeperon nær deg. Du kan også ringe hjelpetelfonen eller ta kontakt med et lokallag der du bor. Vi er her for å hjelpe deg!

I forrige uken ble jeg kontaktet av et medlem som har fått problemer med å få refusjon for fysioterapitjenester i utlandet. Hun har vært, som mange andre nordmenn, lengre tid i utlandet og benyttet seg av fysioterapitimer der hun var. Hun var på Kanariøyene. Etter hun kom hjem, søkte hun Helfo om refusjon for fysioterapi behandlingen. Etter en lang behandlingstid fikk hun avslag. Fordi fysioterapeuten ikke var godkjent i IMI (Eurpean Commision International Market Information System)  Det var sjokkbeskjeden! Et stort antall  fysioterapitimer utgjør et stor beløp i kroner og ører. Hva skal man gjøre? Hun har tatt kontakt med behandlingssenteret; de kunne forsikre om at fysioterapeuten hadde alle papirer i orden! Hun har fått tilsendt autorisasjonen (på Spansk) , som er utstedt i 2013. Helfo sier det motsatte; fysioterapeuten var ikke godkjent i denne perioden! Hva nå? Dette er noe flere har opplevd den siste tiden. Kjempevanskelig! Fordi det er så vanskelig å vite hvordan man skal gå videre. Først og fremst må man benytte seg av klagemulighetene som blir nevnt i avslaget. Når du ikke kommer noen vei og får avslag på avslag, vil jeg råde deg å ta kontakt med pasientombudet i ditt fylke. Der kan du få hjelp til å følge opp. En vanskelig prosess man ikke skal stå elene i! Jeg synes det er viktig å skrive om dette. Viktig å opplyse, viktig å dele. Vi som er brukere av et bra, men kompleks helsevesen, må kjempe sammen. Vi må stå opp for våre rettigheter og vi må stå sammen. Sammen er vi sterke!

#mallemey #rettigheter #elektronisksøknad #helfo #norskrevmatikerforbund #fysioterapi #praktiskeopplysninger #helseministeriegetliv #helsenorge #helsevesenet #sammenervisterke 

 

 

5 kommentarer
    1. Ja det meste kan gjøres digitalt nå…til forargelse og glede…Ikke alltid like lett…men man lærer så lenge man lever….Ser ut som en fin plass du har funnet deg…”kontorplassen”

    2. Så interessant.
      Helfo burde hatt en oversikt der vi kunne sjekke selv hvilke fysioterapeuter som er godkjente.
      Ellers blir det jo vanskelig for oss å vurdere når fysioterapeuten selv viser frem bevis på den er godkjent, og så er det kanskje ikke nok.
      Trygt å bruke “våre egne” på Reuma Sol vil jeg anta.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg