Ja, du kan!

Denne uken hadde jeg gleden av å få høre Ingvard Wilhelmsen med foredraget sitt `Sjef i eget liv`. Han Inspirerer! Han snakker mye om våre holdninger. Det er mye i livet vårt vi ikke kan gjøre noe med, men vi kan gjøre noe med våre holdninger! Det er akkurat det jeg mener og akkurat det jeg har skrevet om før. Å leve med en kronisk sykdom er vanskelig; vi lever med smerter, begrensninger, hjelpebehov og store endringer i vårt liv. Det er vanskelig. Men mye er avhengig av hvordan vi forholder oss til alt dette. Jeg sier ikke at vi bare skal være positive hele tiden, men det hjelper i hvert fall ikke å gi opp!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er vanskelig å gi et oppskrift på hvordan man skal takle en hverdag som kroniker. Jeg skulle ønske det fantes! Jeg skulle ønske man kunne følge rette linjer, klare instrukser til et bedre liv! Jeg som alle andre liker å ha enkle svar, noen som sier meg hva jeg skal gjøre. Ofte ligger feilen der. Ansvaret ligger hos meg selv! Bare hos meg! 🙂 Jeg har skrevet mye om trening som medisin. Vi som har muskel og skjelettplager trenger å være i aktivitet. Nå har du kanskje kommet deg til fysioterapeuten og dere er godt i gang med å sette opp et program til deg. Når jeg møter deg i byen er du glad og forteller om treningen din. “Fysioterapeuten sier at jeg skal trene styrke en gang og kondisjon to ganger i uken. Når jeg gjør det, blir jeg bra!” Feil! Du må gjøre det fordi du har tro på det! Fordi du vil det! Ikke fordi fysioterapeuten sier det. 🙂 Ikke begynn å gå tur fordi legen sier at du skal komme deg mer ut! Det er din kropp, din helse, ditt ansvar! Når du da lykkes, er det fordi du hadde tro på det, du hadde tro på deg selv og du har gjort noe for en bedre hverdag!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi mennesker har lett for å bekymre oss. Mange tanker  svirrer i hodet og  er vanskelig å få bort. Kvernetanker. Vi grubler over fortiden, bekymrer oss for fremtiden, alt vi ikke kan gjøre noe med! Dette er problemer som ikke er reell. Det er naturlig å få disse tanker, vi kan ikke skive de bort. Men vi kan bestemme oss hvor mye oppmerksomhet vi skal gi disse tanker. Er det tanker på noe som du ikke kan gjøre noe med, fortjener de ikke mye oppmerksomhet. Konsentrer deg på det du kan gjøre noe med! Det  er så bra med oss mennesker at når det oppstår kriser, ekte problemer i livet; da klarer vi å takle de! Vi er skapt til å takle kriser! Jeg klarer det når jeg må, du også! <3

#mallemey #sjefiegetliv #ingvardwilhelmsen #kvernetanker #kriser #kroniker #mestring #holdninger #revmatiker #hverdag #ansvar #helseministeriegetliv

6 kommentarer
    1. Ja det er så sant..Vi må ville det selv,,,Men nonen ganger trenger vi å oppdage det…å da er det greit å få det fortalt..og prøve det…Er ikke lett..og mye vet man, men klarer ikke alltid å skyve de vonde tankene bort..jeg er litt inne i en slik boble nå…orker liksom ikke mer…er så lei…vil bare ha et liv! hihih..du skjønner…og jeg VET jeg må snu tanke gangen..men akk..ikke lett..

    2. Toini: Nei, det er slettes ikke lett! Føler med deg! <3 Prøv å huske at disse perioder går som oftest over, det ser litt lysere ut fremme! Men ja, så lei vi kan bli den kroppen vår! Spørs om det var noe garanti med på kjøpet?

    3. Leser all innleggene dine, så bra. Alltid noe å lære og prøv å gjøre noe med problemene.

    4. Kloke og nyttige betraktninger.😊Dessuten får man bedre selvfølelse av å gjøre en innsats selv. Framgang eller vedlikehold er nyttig for alle.🥰Du er en inspirerende person og jeg blir motivert av å lese innlegg fra deg!🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg