Å bli sett som vi er.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I dag vil jeg fortelle om Aurora, som vil gjøre kronisk syke mer synlig i media og om Torunn, som tar et oppgjør med alt som er så perfekt i media. Viktige saker, som treffer meg dypt i hjertet. Aurora, som er ungdom og tillitsvalgt i Psoriasis- og eksemforbundet, synes at det er på tide at media viser hverdagen til de med kroniske sykdommer; viser mer om hverdagsliv og utfordringer til ungdommer som sliter. Dette gjelder også voksne. Det er veldig bra at det er mye fokus på psykiske lidelser og serier som Skam er viktig, men ungdom (og voksne) med kroniske sykdommer som psoriasis, revmatiske lidelser og mange flere trenger også rollemodeller! Vi trenger alle noen vi kan speile oss i , vi trenger noe vi kan kjenne oss igjen i , vi trenger å bli normalisert. Vi trenger å kunne vise en hverdag der man kanskje ikke har motet å gå ut fordi man klør og huden ser uren ut, når man skammer seg over en kropp som blitt større på grunn av medisin, eller når man ikke orker å gå ut fordi man har det så vondt. Vi trenger å føle oss mer normale, fordi alt dette er en del av vår identitet!  Hele artikkelen om Aurora finner du i Aftenposten. Les det  her: https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/Xw1x1g/Kronisk-syke-ma-fa-plass-pa-TV-skjermen–Aurora-Kobernus

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg leste om Torunn i lokalavisen vår, Rana Blad. Torunn er grunder og daglig leder for Pusterommet SundTerapi og ønsker å ta et oppgjør med alt som skal være så perfekt i sosiale medier. Hun har fått velmente råd om å style seg litt mer før hun la ut bilder av seg selv på nett, hun har fått råd fra en hudpleier om å skjule eksemen sin litt bedre, bemerkninger om å lukke munnen når bilder taes fordi tennene ikke har rette fargen; alt dette har rørt henne dypt! Jeg må si meg helt enig med Torunn! Det skal ikke være nødvendig å gjøre oss bedre enn vi er, vi skal føle oss fri til å vise verden hvem vi er, med alle våre særegenheter. Det er de som gjør oss unike! Dette er holdningen vi trenger å etterstrebe hos oss selv og hos andre. Men det er vel ikke så enkelt? Nei, det er ikke det! Vi ønsker alle sammen å vise oss fra vår beste side, vi liker ikke å vise det  vi er mindre fornøyd med. Det gjør oss sårbare…..

Jeg viser på ingen måter det perfekte på mine bilder! 🙂 Mange av bildene jeg legger ut av meg selv kunne har vært stylet på med stort hell. Jeg sminker meg minimalt, har tenner med ujevne farger, har hår som ofte ikke er nyfrisert og jeg legger ut bilder der jeg er varm og ganske så rød i toppen etter trening. Skulle gjerne har vært perfekt hele tiden, men ingen er vel det? Jeg vil vise dere hverdagsbilder, noe man kan kjenne seg igjen i, med innsiden ut, ikke bare et tomt skall. De som trenger å se noe penere, må klikke seg videre. 🙂

Jeg synes vi kan tenke litt over dette, alle sammen. Vi må bli bevisst våre holdninger, det er viktig for oss selv, for de som er rundt oss, men også for ungdommene. Fordi vi er forbilder. Våre ungdommer lever i en tøff tid med store krav; vi kan bidra med å vise hva vi står for.  Vær deg selv og vis det! <3 <3     Del gjerne innlegget videre! 🙂

#mallemey #sosialemedier #hverdag #holdninger #aftenposten #ranablad #ungdom #forbilder #ikkeperfekt #kroniker #revmatiker

1 kommentar
    1. Ja det er så sant…vi må vise oss akkurat som vi er..og være fornøyd med det…..ikke pynte på alt! Det har vært flere kampanjer her på bloggen med å vise seg usminket, og gjerne om morgenen…er så fint å se…at det er sånn det egentlig er….ikke bilder med allverdens filter ol…Men, ungdommen er opplært til å fikse og miks og tror snart alle er helt perfekte…..Et viktig tema…Vær som du ER!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg