Er du redd?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Å være redd kan ta all energien fra oss. På mandagen var jeg så redd at jeg ble helt utmattet. Så utmattet at jeg måtte legge meg ned. Vi har mange tanker i hodet, vi tenker hele tiden. Mange tanker rundt vår sykdom, mange tanker rundt fremtiden. Det er naturlig å være litt redd for hva som kommer, redd for det uvisse. Blir vi dårligere? Får vi mer smerter? Trenger vi mer hjelp? Mye å tenke på, mye å være litt redd for. Det kan ta på kreftene vår. Men tilbake til mandagen; jeg hadde tannlegetime! Jeg har tannlegeskrekk. Selv om jeg har en veldig dyktig tannlege, selv om jeg får bedøvelse, selv om det bestandig har gått bra. På dagen der jeg har timen, er jeg urolig i magen, helt fra jeg står opp. Mandag var ingen unntak. Jeg skulle få ordnet noe på en krone; det skulle bores, det skulle bedøves og alt som følger med. Men så ble det endring i planene og tannen skulle trekkes. Det blir straks verre for meg, når jeg ikke føler meg forberedt. Men jeg klarte det! Jeg pustet med magen og sa til meg selv at dette skulle gå bra. Og det gjorde det!

Så sto jeg utenfor tannlegekontoret. Ferdig! Ferdig på mange måter. 🙂 Jeg var skjelven i mine føtter, skjelven i hele kroppen. Måtte legge meg ned da jeg kom hjem. Jeg var utrolig sliten, som noen hadde skrudd av strømmen på meg. Dette er uvanlig for meg. Dette med ukontrollerbar angst. Jeg ser på meg selv som et fornuftig menneske  med rasjonelle tanker. Jeg vet at tannlegebesøkene går bra, tannleger er dyktig og man ikke trenger å være redd. Allikevel er jeg det. Og det tar på! Jeg fikk sove litt og gikk på halv maskin resten av dagen. Det var bare å se frem til en ny dag!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Har du kjent på å være redd? Tar det på energien din? Jeg trur at utenom den akutte angsten som man kan ha for eksempel hos tannlegen, vi er litt redd til tider alle sammen. Det er naturlig og det kan til og med være litt nyttig. Det er forsvarsmekanismen vår. Det er mye vi kan være redd for, men jeg skal gå litt inn på at vi som kronikere kan være redd for fremtiden. Vi mennesker liker ikke å være i det uvisse. Vi liker å ha kontroll. Vi som er kronikere har lite kontroll på vår fremtid. Vi vet lite om vår sykdomsutvikling. Når disse tanker på fremtiden, å være redd for hva som kommer, går igjen og igjen; da blir de til kvernetanker. De stjeler vår energi. Hva skal vi gjøre da? Vi må se litt på tankene. Hva tenker vi? Har disse tanker noe hensikt? Hjelper de? Kanskje du kan sette av en tid på dagen der du får lov til å tenke på alt dette. Bare da. Om disse tanker kommer ellers, skal du si at du skal tenke på det senere. Og da må vi huske at det hjelper ikke å tenke på noe vi ikke kan gjøre noe med! Fremtiden kommer, vi jobber med kroppen vår så godt vi kan, jobber med helsen vår så godt vi kan og vi må ha tro på fremtiden! Nå kan dette høres veldig enkelt ut. Det er det ikke. Dette er noe vi jobber med. Kontinuerlig. Det hjelper å snakke med andre som opplever noe av det samme. Som er litt i samme situasjon. Det hjelper å vite at du ikke er alene med disse tanker, flere har det som deg! Sammen er vi sterkere! <3

49 dager til Helse Camp!

#helse #mallemey #angst #energi #utmattelse #fatigue #redd #hverdag #fremtiden #mestring #kroniker #tannlegen #fremtiden #sammen #norskrevmatikerforbund #helseministeriegetliv #sammenervisterkere

4 kommentarer
    1. Ja det er så sant…redsel stjeler masse energi….og tannlege….hjelp…jeg har så tannlegeskrekk at jeg utsetter og utsetter, også kommer den dårlig samvittigheten..DEN stjeler også energi…Livet er ikke lett…hihihi…

    2. Angst er ikke å spøke med uansett hva det gjelder. Har ikke tannlegeskrekk, heldigvis, men angsten kommer snikende og tar opp all energi. Og man blir bare så sliten.:(

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg