Bestille time?

Dere som har følgt meg en stund, har lest at jeg har vært veldig opptatt av saken at vi som pasienter må betale for å bruke sms tjenester ved fastlegekontorene. Jeg skrev et innlegg om dette 27.06.18. Saken er at Helsedirektoratet har bestemt at pasientene IKKE skal betale for å bruke sms tjenester til å bestille time og resepter ved fastlegen sin. Hvorfor var det da sånn at jeg fant ut at nesten samtlige legekontorer i mitt hjemsted Rana krevde betaling for dette allikevel? Og med dem mange andre legekontorer i landet?  Tidlig i året var jeg i kontakt med pasientombudet i Nordland. De har følgt opp saken og tatt kontakt med Helsedirektoratet. Jeg har fått tilsendt svaret og det var klar tale: Å ta betalt for disse tjenester er ikke lov!

Jeg var i kontakt med NRF sin medarbeider innen interesse politikk for å få råd om hvordan jeg kunne fortsette i denne saken. Fikk mange gode tips her! Etter sommeren har jeg tatt kontakt med kommunen min for å få et møte med ordføreren. Jeg vil gjerne vite hva kommunen gjør for å følge opp fastlegene i kommunen. Hva gjør de med at fastlegekontorene ikke forholder seg til lover og regler fra Helsedirektoratet? Jeg har ikke fått svar…..

MEN: jeg har fått et tips om nye tjenester på Helsenorge.no. Helsedirektoratet har kommet med en løsning!  Nå kan du når du logger deg inn på helsenorge.no bestille både resept og time hos fastlegen din! Ordningen er ganske ny , så ikke alle fastlegekontorene har knyttet seg til denne tjenesten ennå. I Rana, der jeg bor, er det tre legekontorer som har fått tjenesten. Min fastlege er der! Når du logger deg inn (øverst til høyre, se bildet) , står det øverst informasjon om fastlegen din. Om den er med i ordningen står det også : bestill time, forny resept , start e-konsultasjon og kontakt fastlegekontoret. Alt du gjør her blir journalført. Og dette er gratis! Om du vil lese mer om ordningen og for å se om fastlegen din er med i den kan du lese her: https://helsenorge.no/kontakt-fastlegen/kom-i-kontakt Har du prøvd å logge deg inn på helsenorge.no? Mange nyttige tjenester som journalen din, pasientreiser og resepter.  Nå kan du også registrere donorkortet ditt der! Klikk deg inn på https://helsenorge.no og se hva som passer for deg!

Jeg håper dette var litt nyttig for deg. Jeg er veldig opptatt av våre rettigheter som pasient. Vi har et godt helsesystem i Norge og vi har mange rettigheter. Det er bare at vi ikke bestandig er klar over hva vi har krav på! Derfor må vi følge med litt, alle sammen. Og opplyse hverandre!

Takk for at du leser bloggen min! Ha en fin dag! <3

52 dager til Helse Camp!

#helse #mallemey #helsedirektoratet #hverdag #rettigheter #lover #helsenorge #fastlegen #pasient #kroniker #pasientombudet #norskrevmatikerforbund #interesspolitikk

2 kommentarer
    1. Flott info, og jeg bruker nettet for å bestille time og resepter hos legen min..betaler ingenting..Tror det heter; besøklegene.no. veldig flott ordning…

    2. Toini: Bra at det finnes flere gode ordninger! Her ble det brukt Helserespons, da koster det kr 6 for hver mottatt mld. Det blir nå litt penger etter hvert! Så jeg er glad å kunne bruke helsenorge nå! Ha en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg