Sliten?

Fatigue, eller vedvarende utmattelse, er mye i media for tiden. Mange artikler på nett og temaet i den siste utgaven av R-Magasinet til Norsk Revmatikerforbundet. Det er bra! Fordi det er et viktig tema og vi trenger å vite mer om det! Utmattelse er et symptom som er tilstede ved de fleste revmatiske diagnoser. Vi blir rett og slett slitne av å ha det sånn som vi har det! Vi kan være sliten allerede når vi står opp, det hjelper bare ikke å sove! Når vi er så sliten, kjennes alt som uoverkommelig. Hvordan skal vi få gjort alt som må gjøres? Gjøre alt hjemme, følge opp ungene,handle, trene, være sosial og mye mer?

Hva skal vi gjøre? Skal vi legge oss ned og vente til det går over? Det fungerer ikke. For å få energi, må du bruke energi først! Du får ikke mer energi av å ligge på sofaen. Samtidig må vi huske at hvile er veldig viktig. Jeg har skrevet før at vi er som idrettsutøvere; kroppene våre jobber hardt hele dagen og derfor trenger vi restitusjon. Vi trenger hvile med jevne mellomrom.  Hvilepauser i en kronisk hverdag. Nøkkelordet her er balanse.

Du kan ta en liten kartlegging over dagen din. Hva gjør du? Hva blir du sliten av? Er det noe du får litt ekstra energi av? Noe som gir deg det lille ekstra?  Er det noen aktiviteter eller personer som sliter ekstra på energien din? Noe du kan velge bort? Hvor mye SKAL du gjøre og hvor mye BØR du gjøre? Hvor ofte tar du pause? Hvordan slapper du av?  Ta en oversikt over alt dette og prøv å finne ut hvordan en bra dag kan se ut for deg. Prioriter hva som er viktig. Husk at DU er viktig!

Hva er det som gir meg energi? Mye forskjellig! En treningsøkt der jeg blir både varm og sliten. Da  får jeg energi og blir glad! En tur med hunden. Her nyter jeg stillheten og roen dette gir meg. En god måltid i rolige omgivelser. Dette får meg til å stresse ned. Å sette meg ned og skrive litt på bloggen. Strikke, lese; tid for meg selv! Revmatikerarbeidet, følelsen at jeg kan bidra. Alt dette gir meg energien jeg trenger. Selv om jeg også har dager der ingenting er som det skal. Dager som er bare `hviledager`. De dager er bare der…

59 dager til Helse Camp!

Ønsker du å lese mer om Helse Camp? Litt hjelp til å komme i form?  En langhelg i god klima? Les innlegget om Helse Camp her på bloggen eller gå inn på http://www.helsereiser.no. Jeg skal delta første helgen og klarer nesten ikke å vente! Dere får følge meg på reisen. 🙂

#helse #mallemey #nrf #norskrevmatikerforbund #fatigue #utmattelse #hverdag #trening #mestring #helseministeriegetliv #treningsommedisin #balanse #hvile #kroniker #revmatiker #helsecamp #spania #reumasol

1 kommentar
    1. Supert innlegg. Energiøkonomisering er svært viktig for alle oss med revmatiske plager og fokus på ting som gir mening og energi er viktig. Tror veldig mange ikke helt ser dette med fatigue som jo er “usynlig” fortsett å opplyse, øke kunnskap om et veldig viktig tema!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg