Feriemage

Vi får i oss  mye god mat og drikke i sommer- og ferietider. Herlig! Jeg koser meg masse med det, men samtidig har jeg visse hensyn jeg må ta, uansett. Har du en mage som er følsom, en mage som fort blir satt ut av forandringer? Jeg har det! Stresser jeg? Da er det magen som først får kjenne det! Det skal ikke så mye til heller! Endringer i rutinene mine, som for eksempel en gjest i huset, merker jeg med en gang. Da kan det skjer at systemet mitt stopper litt opp. Veldig plagsomt! I tillegg spiser man litt annet, litt mer, litt lengre, litt bedre. Jeg har ikke oppskriften for å unngå mine mageproblemer. Men jeg har lært å passe på å spise det som jeg vet er bra for meg og magen min; det som jeg vet fungerer for meg. For meg er det for eksempel yoghurt , havregryn, surmelk og smoothie. Med dette holder jeg magen i gang. I tillegg passer jeg på å være oppe litt før gjesten min, så jeg får litt tid for meg selv. Det hjelper!

Jeg prøver også å tenke litt fornuftig opp i alt! Mange sunne valg man kan ta og samtidig kose seg! Jeg kan kose meg med god drikke, men jeg er også veldig glad i vann. For meg er vann det beste jeg kan drikke i varmen! Skal jeg gjøre litt ekstra, legger jeg litt isbiter og sitron opp i glasset. Kjempegodt! Nå er det også tiden for mye frukt og grønt. Mye å velge mellom, så alle finner sine favoritter! Så ja, jeg koser meg litt ekstra nå i sommer, men jeg passer på litt også. Jeg tenker mage, helse og litt vekt. Jeg tåler litt vektøkning , men jeg vil unngå at jeg må  jobbe så mye i høst for å få det bort igjen! 🙂

Du kan være litt kritisk i dine valg. Det hjelper! Jeg tar heller en saftis fremfor en softis. I saftis er det mye mindre kalorier enn i softis. Nå er jeg ikke den som teller kalorier hele dagen, men å ta disse litt mer fornuftige valg, det gjør jeg lett! Så vær litt kritisk, les på pakningen, les om næringsinnholdet, da kan du kose deg mye med litt bedre samvittighet!

Hva når vi er på ferie? Her kan vi også gjøre mange fornuftige valg og samtidig kose oss. Det er viktig å lese litt om landet du reiser til. Om du kan drikke vannet fra springen, om du må kjøpe vann og andre viktige opplysninger. Jeg personlig tåler bare å spise kjøtt som er godt stekt når jeg er i utlandet. Gjør jeg ikke det, reagerer jeg med en gang; da kan uhellet være ute! 🙂 Men jeg elsker å gå på marked eller butikker i utlandet og kjøper  masse spennende frukt og grønnsaker. Det er både godt og bra for meg! Vil du vite litt mer om middelhavskost eller kosthold ved revmatiske sykdommer? Klikk deg inn på www.revmatiker.no – du og diagnosen din. Mye nyttig informasjon her! Kos deg med god mat og drikke i sommer! Tenk sundt og godt!

#revmatiker #mallemey #middelhavskost #ferie #sommer #sommermat #hverdag #spise #norskrevmatikerforbund #nrf #kroniker #sundt #kalorier #reise #helseministeriegetliv #etbedrelivmednrf

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg