Usynlig maraton

” Over to millioner mennesker går daglig en usynlig maraton “. Dette var overskriften som traff meg da jeg var inne på nettsiden til revmatikerforbundet i Nederland. De har lagt ut en animasjon som du kan klikke deg inn på for å tydeliggjøre nettopp dette bildet. Jeg skal forklare litt; ” Se for deg en helt vanlig dag der du har avtalt å møte vennene dine på kafe. Når du står opp starter din maraton. Du setter deg på sengekanten og skal ta på deg buksene dine. Der får du første stoppen din! Uff- au- !#!#!- au! Det var foten som var så vondt i dag! Mens du har stoppen, blir du løpt forbi av alle andre som går sin maraton uten å trenge å stoppe. Nå fortsetter du å løpe, i ditt tempo. Mange andre løper forbi deg, de løper fortere. Så var det trappen ned. Neste stopp. Uff- au- !##!- au! Igjen blir du forbigått her. Da skal du ut av døren, vri om låsen. Uff- au- !##!- au! Det var en vond hånd. Nå er du på vei til kafeen, men du er blitt sliten og må ta en stopp på veien. Fremdeles er det mange som springer forbi deg  i sin maraton. Så er du kommet frem til kafeen og løpeklær kan byttes ut med fritidsklær. Hei dere! <3 “

Jeg måtte bare smile da jeg kom til slutten her. For selv om det er sånn, selv om vi har det sånn, mange dager, er det fint å vite at vi ikke er alene. Det er flere som går sin maraton hver dag og vi møter forståelse. Jeg kan bare snakke for meg selv med å si at jeg går mange maraton i livet mitt. Jeg vet at det er mange der ute som går usynlige maraton hver dag. Mange med muskel og skjelettplager, mange med andre plager. Det er mange der ute som har enda mer alvorlige plager og synes sikkert at mine plager kan høres ut som bagateller. Men vi har hver vår kamp og vi løper hver våre usynlige maraton. Å vite at vi ikke er alene, at man kan løpe sammen, med samme mål, gjør oss sterkere. Og tenk på dette: Vi tar opp kampen og kommer i mål, gang på gang!  <3

I NRF snakker vi om usynlig sykdom. Akkurat dette er noe mange av oss sliter med. Husk; alt er bedre når man er sammen! Alt er bedre når det deles! Gå inn på nettsiden til NRF( du finner linken nederst  på siden her), finn ditt lokallag, ditt fylkeslag, din diagnosegruppe. Finn et sted å møte andre med noen av de samme plager som deg; en trening, et møte, et kurs, noe som passer deg!

Bildene i dette innlegget er fra en tur på Mofjellet denne uken. En fin tur for starten av sesongen; fin terreng, fin lengde og fint vær! Nå gleder jeg meg til mandagen, da skal jeg på dagstur med Rana Revmatikerforening. Å være på tur med mange trivelige mennesker i kjempehumør, blir man så glad av! Tirsdag skal jeg besøke Fauske og Sørfold Revmatikerforening. Jeg skal snakke om Energigiverne og diagnosearbeidet i NRF. Det gleder jeg meg til! For ikke så lenge siden besøkte jeg Fauske og Sørfold Revmatikerforening for å snakke om fibromyalgi. Det var så hyggelig! Jeg liker å møte andre med noen av de samme plager som meg, jeg liker å snakke med andre, jeg liker å føle at jeg kan være til hjelp for andre. Takker så mye for en ny invitasjon.  Så med denne starten kan det bare bli en bra uke! 🙂

Ha en fin dag! Og husk; løp i ditt eget tempo, du kommer frem! <3

#mallemey #usynligsykdom #usynligmaraton #NRF #norskrevmatikerforbund #helse #hverdag #tur #mestring #helseministeriegetliv #kroniker #revmatisme #fibromyalgi #sammen #etbedrelivmednrf

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg