Kom i Form!

Det har ikke vært det fineste været den siste uken her i Mo i Rana. I går var en litt bedre dag, men tåken lå  lavt over fjellet. Da hender det at kroppen min sier ifra. Dårlig vær, spesielt ustabilt vær, slår inn på kroppen min. Jeg får smerter som ikke kan forklares med at jeg har gjort for mye eller for lite. Fordi det er det første jeg gjør; prøve å finne en forklaring. Men så går det opp for meg: været! Selv om dette kommer uanmeldt, uten grunn, føler jeg at jeg kan påvirke det litt allikevel. Jeg må røre meg, jeg må trene…..

Så hva gjør jeg? Jeg har skrevet tidligere om at jeg liker variasjon, gjør mye forskjellig. Det er bra! Det trenges! Jeg liker å gå i terrenget, i stier, ikke etter asfalten. Nå er det sånn at i disse tider er  snøen  i oppløsning, så det er vanskelig og veldig tungt å gå i bakken der jeg bor. Da kan jeg gå en kort tur for eksempel til strandpromenaden , men det kjennes fort på hoftene mine. Det blir vondt.  Jeg går, men da er det kun for å lufte hodet mitt. Så må jeg finne på noe mer. På en søndag… Jeg har meldt meg inn på den nye satsingen til NRF: Kom i form. Helt gratis, du får en mld på mobilen hver mnd, du får fine øvelser for både styrke og kondisjon, du får mer info om målsetning, kosthold, fysisk aktivitet og mye mer som er nyttig for deg! Du blir med i en facebookgruppe, der du også finner denne informasjonen. Det er ikke for sent å melde seg inn her! Linken finner du på www.revmatiker.no.

Jeg har et (veldig) lite rom oppe som jeg kaller for treningsrommet mitt. Ikke noe tungt utstyr her! En matte, treningsball, treningsstrikk og (viktig!) en høytaler. Der jobber jeg i hvert fall en gang i uken med mine øvelser. Etter musikk. Har funnet mange øvelser som er bra for meg. Noe har jeg funnet på kom i form, noe har jeg fått fra fysioterapeuter og noe har jeg tatt med meg fra rehabiliteringsopphold. Mange øvelser. Så gjør jeg det som passer akkurat denne dagen. I går hadde jeg mye brystsmerter; da ble det mange øvelser for rygg og skulder. Ikke så mye kondisjon, det var ikke dagen for akkurat det. Trenger du flere øvelser? På revmatiker.no – du og diagnosen din – trening, finner du mange øvelser som passer for alle!

Det er bra med noen ekstra øvelser. Muligens at jeg må ta noen i dag også. Fordi jeg skal på seminar! Onsdag reiser jeg til hovedstaden for å jobbe med diagnosearbeid og for å være med på dialogseminaret om revmatiske bindevevssykdommer. Gleder meg til å høre om mestring, smerter og nye diagnosekriterier ved fibromyalgi. Men disse reisedager og møtedager tar på kroppen. Da er det bra å være forberedt; gjøre litt ekstra, så kroppen har litt å gå på. Ingen garantert suksess, men det skader uansett ikke. Jeg gleder meg masse til å være på seminar! Gleder meg til å møte andre i vår diagnosegruppe og gleder meg til å møte andre  fra andre diagnosegrupper. Gleder meg til å få ny og oppdatert informasjon, gleder meg til å møte nye mennesker og gamle bekjentskaper. Så spennende!

Følg med her, så får dere høre mer om det! 🙂

#helse #mallemey #NRF #norskrevmatikerforbundet #trening #komiform #hverdag #fibromyalgi #dialogseminaret #seminar #styrketrening #kondisjon #smerter #mestring #forskning #tur

1 kommentar
    1. Spennende med seminar…Du må ha god tur, og været..ja..i dag er det grått og trist..og regn..akkurat som kroppen min…hihih…Ha en god dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg