Praktisk info- nyttig for deg?

 

I dag gir jeg deg en kort oppsummering av praktiske tips og saker som kan være nyttig for deg. Mye av dette finner du i tidligere innlegg i kategorien praktisk info, men jeg tenkte det kunne være fint med et lite oversikt.

Frikort:

I 2021 har det kommet en endring i frikortsystemet. Da ble det slått sammen frikort 1 og 2 og satt en felles beløpsgrense du må oppnå for å få frikort. Dette var gode nyheter for mange! Det betyr at alle egenandeler teller, både fra medisiner på blåreseptordningen, fysioterapeut, tannlege, pasientreiser, legebesøk m.m. Alt du betaler egenandel på! Da går det mye fortere å oppnå frikort! Beløpet du må nå er nå i 2022  kr 2921,- En til endring som ble innført i fjor er at du ikke får tilsendt frikortet i papirformat lengre. Du finner det når du logger inn på helsenorge.no og kan skrive det ut eller ta et skjermbilde derifra. Les mer om frikort her.

Bytte fastlege:

Spesielt når du har fibromyalgi er det viktig å ha en god dialog med fastlegen din. Det er fastlegen som er ansvarlig for oppfølgingen din, dere skal finne frem sammen til en hverdag du kan mestre. Fastlegen er den du går til når du vil søke om rehabilitering, fastlegen kan være rådgiver om du ønsker å prøve medisiner eller trenger råd ift smerter. Men det er store forskjeller blant fastleger! Dessverre er det fremdeles flere leger som ikke ønsker å forholde seg til en fibromyalgi diagnose og noen leger får man bare ikke rette forholdet til. Fortvil ikke! Du har rett til å bytte fastlegen inntil to ganger i året! Hvordan går man frem? Les mer om det her.

Støtte til småhjelpemidler:

De fleste av oss har behov for litt tilrettelegging i hverdagen. Vi kan skaffe oss enkle hjelpemidler, som kan lette vår hverdag. Til å hjelpe deg med dette, kan du søke om støtte hos NAV. Dette er et engangsbeløp man kan få en gang hvert fjerde år. Her trenger du ikke å legge frem dokumentasjon på hva du har kjøpt. I år er satsen kr 2020.(uendret i 2022) Det kan du få! Rett på konto! Du kan lese mer om det på sidene til NAV her.

Synes du dette er vanskelig? Trenger du mer hjelp? Det finner du i innlegget her

Kjenn dine symptomer:

Det er faktisk viktig og nyttig å vite hva som hører til symptomene til fibromyalgi. Jeg fikk en a-ha opplevelse da jeg oppdaget at tørre øyer var noe som mange med fibromyalgi opplevde. Da gikk jeg til fastlegen og sa at jeg ønsket resept på øyedråper på blåreseptordningen fordi dette var et av mine symptomer. Det fikk jeg! Sparer noen kroner på dette hver måned!

Vil du lese mer praktisk info? Om våre rettigheter, kolesterolet eller annet? Se øverst i bloggen i kategorien praktisk info. Sitter du med flere spørsmål? Trenger du hjelp med noe? Ta kontakt med meg på en melding! Jeg er her for å hjelpe deg! Og husk: det finnes ingen dumme spørsmål! (bare dumme svar)

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram, trykk på disse ikoner som ligger øverst i bloggen, rett under kategoriene. Takk for at du leser bloggen min! <3

 

4 kommentarer
      1. Ja, stemmer det! Har hørt flere fortelle om det. Det må være spesielt vanskelig, ikke ha en fast person å forholde seg til, forklare din situasjon gang på gang. Det kan ikke være enkelt! 🥲

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg