Har du krav på støtte?

Bruker du noen enkle tilrettelegginger som gjør din hverdag enklere? Har du kjøpt inn noen enkle hjelpemidler? Da kan du har rett på støtte fra NAV til nettopp dette! Jeg har skrevet om dette før, men dette er så viktig at jeg valgte å skrive om det på nytt.

Ordet hjelpemidler er ofte misvisende og vi føler ikke at dette er noe vi har behov for. Da tenker vi på litt større saker som en stol i dusjen, rullator og andre ting vi absolutt ikke har bruk for ennå! Men det er faktisk mange små hjelpemidler( NAV kaller de for rimelige hjelpemidler) som kan være veldig kjekt å ha i en kronisk hverdag. Jeg bruker bestikk med tykker grep fordi jeg plages med mine hender. Elektrisk boksåpner, enklere flaske-åpner, mye som er kjekt å ha på kjøkkenet og andre steder i huset. Det mange av oss ikke er klar over, er at vi har krav på støtte til å kjøpe nettopp disse små hjelpemidler! Har du fibromyalgi eller en annen revmatisk diagnose? Andre medisinske utfordringer? Når du har dokumentasjon på din diagnose/dine utfordringer, kan du søke om støtte til rimelige hjelpemidler. Du får kr 2020 og kan søke hvert fjerde år. Hvordan? Det skal jeg vise deg! 🙂

Gå inn på nav.no 

 

Skriv ordet: småhjelpemidler i søkefeltet øverst til høyre. Da får du opp dette:

 

 

Klikk på den øverste. Da kommer du her:

 

 

Så går du inn øverst til høyre

 

Ikke blir forvirret når du leser bevegelse! Det er rett! Disse småhjelpemidler går under bevegelse! Skjemaet må lastes ned, fylles ut, skrives ut, og sendes i papirversjon til nav. Husk forsiden! Selve skjema er ikke veldig vanskelig. Først fyller du ut dine personopplysninger. Andre delen starter med spørsmål om faglig kontaktperson. Jeg har verken fysioterapeut, ergoterapeut, eller revmatolog, så jeg har oppgitt min fastlege her. (jeg har opplyst henne om dette!) Hun er også min oppfølgings- og opplæringsansvarlige.

Jeg har skrevet at jeg har fibromyalgi og at jeg har begrensninger som gjør at jeg har behov for småhjelpemidler. Jeg har nevnt bestikk og ostehøvel som eksempel her. Du skal ikke skrive noe i listen over hjelpemidler som ønskes. Jeg gjorde den feilen og ble oppringt av nav. Fint at de ringte! Trenger du å ta vare på kvitteringer av det du kjøper? Nei! Du får tilskuddet og kan bruke det akkurat som du ønsker!

Det er spørsmål hva du trenger å sende sammen med søknaden.For oss som ønsker å sende inn denne søknaden, gjelder dokumentasjon av helse og funksjonsnivå. Jeg har, før jeg sendte denne søknaden, søkt om både AAP og uførepensjon, så min dokumentasjon ligger inne hos nav. Det skrev jeg i søknaden min og det ble godtatt.

Her ser du oversikten over årets sats. Der står det tydelig: du skal få kr 2020. Som jeg har skrevet, har jeg søkt selv, også har jeg snakket med flere som har søkt. Nesten alle har fått rask utbetaling! Det er ikke sikkert det kommer noe vedtak, men pengene kommer!

Trenger du hjelp? Du kan få fastlegen din eller revmatologen din å henvise deg til en ergoterapeut. Den kan hjelpe deg og den har også mye kunnskaper om andre hjelpemidler som kanskje kan være nyttig for deg.

Hvis du er medlem i Norsk Revmatikerforbund, kan du også finne en likeperson/veileder som du kan spørre om hjelp. Den kan hjelpe deg, eller henvise deg til noen som kan det. Gå på revmatiker.no og finn en Likeperson nær deg!

Jeg håper dette var til hjelp! Dette er viktige opplysninger som vi ikke blir informert om! Søk! Del innlegget! Mange trenger å få vite dette! <3

7 kommentarer
    1. Hei, det står ingen steder på mitt NAV om at denne søknaden kan lastes ned

      Kunne sendt deg et bilde av min side?

      1. Hei! Dette er en søknad som man dessverre må lete litt etter. Søk på den, som jeg har beskrevet, så må den skrives ut og sendes i posten. Litt tungvint! Håper jeg har forstått deg rett, ellers kan du gjerne sende meg en pm.

    2. Fantastisk! Tusen takk for tips 🤗
      Dette tilskuddet vil være kjærkomment til min beskjedne uførepensjon, så fint at du deler! 💐

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg