Usynlig Syk på ferie

Dårlig råd

Er du en av mange som er #usynligsyk? Da vet du også at det ikke er noen selvfølge å ha råd til å dra på ferie. Mange av oss som er #usynligsyk må gjennom en lang prosess i forhold til diagnostisering, sykmelding og må leve av stønaden de blir tildelt av NAV. For noen er dette svært lite. Da har du nok til å få hverdagen til å gå rundt og har ikke noe til overs for feriereiser. Trist. Men man kan være kreativ! Det er viktig å bryte litt ut av hverdagen, uansett! Viktig for deg og din hverdagsmestring! Kjenner du noen som har en hytte som ikke er så langt fra der du bor? Koselig å dra på besøk! Har du et lite telt? Hva med overnatting ute? (så fremst det ikke kommer snø, da!) Dagstur i området? En dag ved sjøen? I fjellet? Mulighetene er uendelig! Det er bare fantasien som mangler!

Planlegge

Om du har gått over på arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd, er det ingen stor utbetaling du får hver måned. Da må ferien planlegges. Jeg har uføretrygd og må planlegge ferien min. Jeg liker å reise til Nederland, men dette er kostbart. Derfor må jeg sette av et fast beløp  hver måned på feriekontoen min for å få råd til å reise. Jeg gjør dette, fordi ferien er viktig for meg. Viktig for å komme meg bort og viktig for å treffe familien min. Et viktig avbrekk i hverdagen. Og  jeg liker ikke å ha dårlig råd på ferien. Jeg liker å spise litt ute, shoppe litt, kose meg.  Derfor planlegger jeg. Planlegging og kreativitet; det er alt du trenger for å dra på ferie!

Eller? Kanskje du mangler rett og slett energi til å dra på ferie? Hva kan du gjøre med det?

Jeg hadde tidlig ferie og har reist til Nederland, landet jeg kommer fra. Nå er jeg kommet hjem og ser tilbake på en fin ferie. Men jeg må også evaluere litt. Hva gikk bra og hva kunne ha gått bedre? Hva med rådene jeg ga til dere? Har jeg lyttet til dem selv?

Unngå stress

Å dra på ferie krever energi. Derfor planlegger jeg allerede en god stund før jeg drar. Planlegger alt jeg skal gjøre før jeg skal dra, sørger for god tid til å gjøre alt. Stress er en stor energityv for meg. Derfor må jeg planlegge. Jeg hadde planlagt bra, i år også. Men jeg ser at det ble for mye på slutten. For mange oppgaver rett før jeg skulle dra på ferie. Kjente meg sliten da jeg satte meg i bilen for å reise. Neste år må jeg planlegge å gjøre alt litt tidligere.

Trene på ferie

Jeg har snakket mye om hvor viktig det er å fortsette å være i aktivitet. Fortsette med trening som medisin, også i ferien. Gjør jeg sånt på ferie? Jeg hadde pakket treningsstrikket i kofferten. Det krevde litt ekstra innsats for å bruke det. Måtte overtale meg selv, hadde en alvorlig samtale med meg selv. Det ble to korte treningsøkter med styrkeøvelser der jeg brukte strikk og kropp. Ellers ble det mange turer. Jeg er fornøyd med det. Kroppen har fungert bra på ferie. Noen dager der været var litt ustabil, ble kroppen påvirket. Men ellers ganske så fornøyd med en stabil rygg og hofter som var på lag.

Slapp av!

Å dra på ferie er ikke bare å dra rundt og se på alt som er nytt og fint! For meg er avslapping det viktigste! Både borte og hjemme. Her er jeg spesielt fornøyd med årets ferie hittill. Jeg har virkelig slappet av. Lest så mye som jeg ikke har gjort på lenge! Herlig! Det betyr at jeg klarte å finne roen. Jeg har logget av. Også noe som er viktig for meg. Jeg er av dem som kan være litt for ofte og for mye på nett iblant. I ferien var jeg lite på nett. Det gjorde godt! Følgte litt med på sosiale medier, men klarte ellers å legge alt til siden. Det trengte jeg! Bloggen har jeg fortsatt med, også i ferien. Den koser jeg meg med… <3

Bildet blir brukt med tillatelse av min far

Forbilder

Så var det min far. Jeg skrev om min far i bloggen i fjor. Da kom han på ferie til Norge. Du kan lese innlegget her. Min far blir 87 i år. En respektabel alder. Både han og min mor har altid vært forbilder for meg. Her har en aktiv livsstil vært oppskriften for et godt liv. Der aktivitet skaper styrke til å takle motstand i livet. Min far er beviset. Han tar sykkelen når han skal til byen, spaserer seg en tur når han har sittet for lenge og følger nøye med på fotballbanen når sine elever må spille. Aktivitet og engasjement; viktige ingredienser i hans liv.

Ta imot hjelp

Til slutt litt om dette med å trenge hjelp. En vanskelig sak! Jeg har skrevet om hvor viktig det er å kommunisere. Vi må fortelle hvordan vi har det, fordi det ikke vises på utsiden. Det viser seg at også jeg har litt problemer med dette. Skulle ha besøk i noen dager i feriehuset mitt. Jeg gjorde de fleste oppgaver, servet alle, sa nei til hjelp. Dette medførte at jeg ble ganske sliten. Kjente det godt i etterkant, men fordi det var bare noen dager, gikk det bra. Absolutt noe jeg må jobbe med! 🙂

Herlig sommer

Nå fortsetter sommeren. Jeg skal nyte den, vær eller ikke vær. Jeg skal gjøre det jeg har lyst til;  kose meg, være ute; i fjellet og på sjøen, slappe av, trene, bare være meg. Jeg gleder meg!  Ønsker deg fortsatt god sommer! <3

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram.

2 kommentarer
    1. Ferie er deilig og det er spesielt bra for oss kronikere med forandring fra hverdagen. Det er ofte lite som skal til for å få et avbrekk. Jeg ferierer på Østlandet og klimaet her er fantastisk for mine smerter. Jeg passer på å få daglig fysisk aktivitet samtidig må jeg bremse meg selv slik at jeg ikke går på en smell energimessig. Jeg har lært meg å ta ting litt enklere og det er også viktig i ferien. Før ble jeg utslitt av masse overnattende feriegjester. Nå begrenses dette til et minimum og det bidrar til bedre helse. Fortsatt god sommer☀️😎🍓

      1. Herlig, Tone! Det høres ut som du virkelig har funnet oppskriften som fungerer for deg! Oppskriften på en ferie der du lader opp til et nytt år med tøffe tak imellom. Så flott! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg