Stresser du?

Som kroniker  er du mer utsatt for stress enn andre. Først og fremst er det våre smerter som forårsaker en stressreaksjon i kroppen. Når kroppen kjenner smertene, setter den i gang produksjonen av en rekke stresshormoner. De viktigste er kortisol, adrenalin og Noradrenalin. Men også vår livssituasjon er en kilde for stress. Å få kroniske plager, ikke vite hva årsaken er, ikke vite hvordan fremtiden blir, er vanskelig og utsetter oss for usikkerhet, avmakt og stress. Hvordan påvirker dette oss?

Stress påvirker rett og slett hele kroppen. Mange  prosesser i kroppen som blodtrykket, konsentrasjonen, hukommelsen, fordøyelsen, immunforsvaret, søvnen, og mye mer, blir påvirket av stress. Og når vi har fått kroniske plager, prøver å mestre vår hverdag, blir stressymptomer en ekstra belastning.  Vi må takle at funksjonsnivået  er satt ned, vi må akseptere at vi trenger hjelp av og til, vi må innrette oss en annen hverdag enn vi hadde før. I tillegg må vi takle stress. Stress forårsaket av kroppen vår og vår livssituasjon og stress forårsaket av dagens samfunn. Det kan blir mye!

Hvordan skal vi takle denne stressen? Kanskje dere har lagt merke til at mange av symptomene er lik de man får ved utmattelse? Det er det! Selv om mye er ulikt, finner vi mange likhetstrekk også. Det gjelder også hvordan vi takler det i hverdagen vår. Først og fremst må vi bli bevisst. Når blir vi stresset? Hva er det som utløser ekstra stress for deg? Når går det bedre? Når slipper stresset taket litt? Ta en liten kartlegging over dagene dine. Har du fått oversikt? Da har du muligheten for å  gå inn og se oversikten for å vite hva du kan og vil justere. Der har vi også kvernetankene. Alle disse tanker rundt fortiden, hva som har gått galt, og fremtiden, om hvordan den blir; hjelper de oss? Vi må huske at tanker som ikke er til hjelp, ikke trenger å få mye oppmerksomhet fra deg. Bruk tiden på noe du kan gjøre noe med! Vi er forskjellig alle sammen og reagerer forskjellig. Derfor må vi prøve oss frem; noen kan ha veldig godt av yoga, meditasjon eller mindfullness. For noen hjelper det med små grep i hverdagen, som å skru av lyden på mobilen om kvelden, ha egentid, eller bedre planlegging av dagene. Mye forskjellig man kan gjøre! Finn ut hva som fungerer for deg!  Start i det små!

Jeg kjenner for eksempel at jeg kan bli stresset av at det ringer i mobilen når jeg går tur. Eller at jeg hører det kommer inn en melding. Derfor skrur jeg av lyden på mobilen under mine turer. Det gir meg mulighet til å koble av. Det trenger jeg! Hva er det som hjelper deg med å bli mindre stresset? Det vil jeg gjerne høre! Fordi her kan vi lære av hverandre! <3

6 kommentarer
    1. Hei 🙂 For et viktig tema, og aktuelt for alle. Jeg har fibromyalgi (mest smerter i krosrygg, hofter og beina) og gjentagende depresjoner har vært en del av hverdagen siden jeg var veldig ung, så dette med stressmestring er en viktig del av hverdagen, før og fortsatt. Med åra har jeg lært meg noen måter å roe meg på, samt funnet en ro som ligger i bunnen hele tiden. Likevel kan jeg kjenne stress i “de øverste lagene” (hvis du skjønner hva jeg mener med det), og det som funker best for meg er å skrive det ut, være alene i stillhet, meditasjon og fokus på pusten, beroligende musikk, og en tur alene i skogen 🙂
      Så bra jeg fant bloggen din nå. Deg vil jeg følge videre, og skriver deg opp på arket mitt over blogger jeg vil besøke flere ganger i uka 🙂 Ha en fin dag! <3

      1. Så bra du liker bloggen, Aina! Du kan følge meg ved å like meg på facebook. Siden heter Mallemey. Jeg legger ut innlegg to ganger i uken; onsdag og søndag. Deler mine innlegg på Facebook. Jeg leser at du har øvd deg mye på stressmestring i en kronisk hverdag. Spennende det du sier om skriving! Det har jeg virkelig tro på! De første år etter jeg ble syk skrev jeg mye dikt. Det har hjulpet meg i tunge tider! Nå har jeg mye glede og hjelp av å skrive på bloggen og dele med dere.Ønsker deg en fin dag! <3

    2. Veldig bra tips, skal jammen ta det i bruk, i stedet for å legge igjen mobilen hjemme, for det er jo ikke så lurt.

      Jeg har et bilde lagret i bakhodet, og det hentes frem når jeg jeg trenger å senke skuldre og slappe av. Bildet er utsikten jeg ser når jeg nærmer meg fjellhytta vår. Der åpner landskapet seg, fantastisk utsikt, og jeg vet at om 20 skritt så kan jeg ta av ryggsekken og slippe alle posene jeg bærer på. Kroppen kjenner igjen følelsen av starten på en god helg.

    3. Det siste året har vært stress på stress med mye kreft i familien, mamma døde, søster er syk, ett vakum av stress, bevisst og ubevisst. Men under rehabilitering for noen år siden “oppdaget” jeg yin yoga, svenske Magdalena Mecweld har en super app, og bok som jeg har kjøpt, da slipper jeg senter, klokkeslett og busstider(stress), anbefales! Takk for super blogg👍👍

      1. Takk for fin tilbakemelding! <3 Jeg har selv ikke prøvd yoga eller yin yoga, men jeg har hørt flere som har veldig gode erfaringer med det. Jeg føler kanskje at jeg ikke har nok ro i kroppen for disse øvelser, men mulig jeg må prøve allikevel? Skal starte med å se etter boken. Tusen takk! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg