På lag med fastlegen din

Har du fibromyalgi eller/og artrose? Da er det fastlegen som har ansvaret for din oppfølging. Men også når du har andre diagnoser er fastlegen viktig å ha med på lag. Dialogen med fastlegen kan være avgjørende i forhold til din hverdag; dine smerter, dine plager og ditt forhold til sykdommen.

Fastlegen er en viktig brikke når du trenger medisin, skal søke rehabilitering, trenger henvisning, sykemelding, din støtte i Nav-systemet, og fastlegen skal være den som SER deg.

Hvor ofte går jeg til fastlegen og hva gjør fastlegen for meg?

Akkurat nå bestiller jeg time årlig. Årskontroll. Jeg får en time til blodprøver i forkant og diskuterer da blodprøvesvar sammen med legen min. Et år var kolesterolet mitt forhøyet og jeg måtte ta grep i forhold til det. Legen tar også blodtrykk og puls, hun spør hvordan jeg har det, hvordan mine smerter og min utmattelse er. Hun spør etter medisiner, om jeg trenger resepter, hvordan jeg synes mine medisiner fungerer. Jeg bruker lite medisiner akkurat nå; bruker øyedråper (på blåreseptordningen) for tørre øyer, litt smertestillende for tiden, ellers litt vitaminer og omega 3.

Jeg skal til legen nå på mandag. Har litt jeg skal ta opp med henne. Jeg synes ofte det er vanskelig å huske, derfor lager jeg alltid en liten liste på mobilen der jeg skriver ned det jeg vil ta opp.

Husk å fortelle legen hvordan du virkelig har det! Vi er ofte flinke til å bagatellisere, sier at det går så bra, at vi har det fint om dagen. Hvorfor føler vi at vi klager hvis vi forteller om våre plager? Slutt å bagatellisere! Fortell hvordan du har det! Det er først da legen kan hjelpe deg!

Her finner du en huskeliste du kan bruke før legebesøk, under legebesøk og etter legebesøk

Hva kan legen hjelpe deg med? Hva gjør du hvis du har en lege som ikke forstår deg?

Jeg har fått hjelp av legen min til å søke et rehabiliteringsopphold. Her er det også viktig at fastlegen vet hvordan du har det, hvordan dine plager utarter seg og hvordan din hverdag ser ut. Alt dette er kjempeviktig for en god søknad.

Tidligere har jeg snakket med legen min om trening. Kommet frem til å ta noen timer hos fysioterapeut for å få hjelp til et tilpasset program for meg og mine plager. Legen var viktig i prosessen med Nav; først i forhold til sykmelding og arbeidsavklaringspenger, senere da jeg søkte om uføretrygd. Også da var det kjempeviktig at legen visste hvordan jeg hadde det. Det føltes bra å ha min lege i ryggen der! Jeg tok samtalen med legen da jeg ønsket å prøve medisiner for fibromyalgi; sammen kom vi frem til en løsning og god oppfølging av det. Og det var min fastlege jeg snakket med da jeg følte jeg kunne trenge høreapparat.

Men…jeg er heldig som har en fastlege som ser meg, en lege jeg har en god dialog med. Ikke alle er så heldige. Hva da? Du har krav på å bytte fastlege inntil to ganger i året. Samtidig er det mange kommuner som sliter med å få fastleger på plass og mange av oss går til vikarer år etter år. Da er det ekstra viktig å lage lister, fortelle hvordan du har det, stå opp for dine rettigheter, få hjelp til det du trenger.

Her finner du informasjon om fastlegen, bytte av lege og dine rettigheter.

Det er din helse, din kropp og ditt liv! Det er viktig! Fordi DU er viktig! 💜

6 kommentarer
    1. Ja, problemet er mangel på fastlege.
      Heldigvis så hadde jeg en kjempe god fastlege da jeg startet dette løpet, han både så meg og hørte meg og sendte meg rundt til ekspertisen uten at jeg måtte mase, men han gikk av, og no har jeg hatt vikarlege i flere år.
      Da er det vanskelig å gå dit før en må, føler seg i veien, dem har dårlig tid, og du må ihvertfall ikke ta opp ting du ikke bestilte time for, så da utsetter en det til en må

      1. Det var nå bra at du hadde en bra lege i starten, Mona! Det betyr så mye! Skjønner godt at du synes det kan være vanskelig med vikar. Viktig allikevel å søke hjelp når man trenger det. Det er viktig! Fordi du og din helse er viktig! 🥰

    2. Så bra du har en bra lege. Og som du sier, å lage lister er viktig. Heldigvis har jeg en bra fastlege, nå har hun hatt permisjon i godt over året – men må bestille time innen nærmeste framtid. Jeg bor i en kommune med stor manko på fastlege, så tenker jeg er heldig. Bra man har ordninga med å skifte lege, har også vært gjennom den prosessen. Som du sier, det er viktig å være på lag med fastlegen.
      Ha en riktig fin lørdagskveld :).

    3. Endelig etter en del år så har min fastlege forståt hvordan jeg har det,oghjulpetmeg med smertestillende opphold osv,men nå er hun borte i ett år og fått en vikarlege i ett årstid. Var hos henneforca2 mnd siden pga jeg syns ikke smertestillende funker så godt mer,hun så på hva jeg brukte og mentedeikkehjelper mot fibromyalgien,har myeannet utenom den såfikktilsvar hun kun ikke hjelpe meg så jeg måtte baregå å ha vondt 😥 sendte inn søknad ti Skogli behandlingssenterogså (da det har hjulpet meg Aldri fått avslag på den søknaden som jegfikk no pga hun hadde bare skrevet om fibromyalguen ikke det jeg nevnte, så nå har en lite lyst å gå til legen vente til min fastlege kommer tilbakeelhva til nesteårfrustrert 🤨

      1. Ja, det kan være utfordrende med en fastlegen som ikke forstår deg! Det kan bli vanskelig på flere plan, også med søknader til behandlingsopphold, som du har merket. Jeg føler med deg! Håper du får hjelp når din fastlege kommer tilbake! 💜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg