Med fokus på nakken

Har du hodepine? Plager med kjevene? Vondt i skulder eller rygg? Det er faktisk mange av våre plager som har sitt utgangspunkt i nakken!

Jeg har vært plaget mye med kjeveledd den siste tiden. Det er ikke helt nytt for meg; det er noe jeg har snakket med tannlegen min om tidligere. Har fått øvelser der jeg beveger kjevene både frem og tilbake, til siden,  opp og ned. I tillegg er det viktig å slappe av i kjeven! Jeg strammer ofte til, biter sammen, uten å være klar over det. Så jeg prøver å være mer bevisst på dette.

Økte smerter var anledningen til en ny samtale med tannlegen min

Jeg er så heldig at jeg har en kjempedyktig tannlege! En tannlege som også ser forbi våre tenner og interesserer seg for det som er rundt; hele meg! Han gjorde meg oppmerksom på dette:

Plager med kjevene kan ofte være litt diffuse; de kan utarte seg i hodepine, smerter som kjennes som tannverk, verk i øret, m.m. Det finnes ingen enkel oppskrift for å fjerne plagene, men  det er mye vi kan gjøre selv. Først og fremst  må vi forstå!

Det vi må huske er at nakken vår er utgangspunktet! Nakken er faktisk viktig for bevegelighet av kjeven, ryggen, skulderen og hodet. Skader/sykdom i nakken kan føre til både vondt i kjeven, hodepine, vondt i ryggen, smerter i skuldre og kan forplante seg gjennom kroppen.

Hva kan vi gjøre?

Vi kan gjøre enkle øvelser som tøyer og sørger for økt bevegelighet i nakken. Det som er viktig her er rutiner! Det hjelper ikke å gjøre disse øvelser en gang og tro at det er bedre da. Du trenger å gjøre tøying av nakken til en rutine, på samme måten som tannpuss! Øvelsene trenger ikke å ta lang tid, men de må gjøres! Ved å bruke tid på tøying av nakken kan du oppnå en bedring på mange områder!

Her finner du gode øvelser for tøying av nakken, men også tøying for resten av kroppen. Klikk deg inn og se hva som passer for deg.💜

Jeg har snakket med tannlegen min om dette, men om du går til en fysioterapeut, kan også denne hjelpe deg med dette.

Nå spør du kanskje om jeg har fått rutiner på plass for tøying av nakken? Ikke helt ennå, men jeg jobber med saken! 😉😂

4 kommentarer
    1. Takk, har ikke hørt om andre som har dette med kjeven. Men jeg bruker å tøye og bevege den, lærte avslapningsøvelser på «fibrokurs»

    2. Ja den nakken….. sliter mye med den…og trening både hjelper og ikke… frustrasjon kan man si…

      Lag deg en fin søndag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg