Mangler din behandler kunnskap om din diagnose?

Fibromyalgi er dessverre fortsatt en diagnose som blir sett ned på av mange og ofte nedprioritert i helsevesenet. Først og fremst handler dette om mangel på kunnskap!

Jeg er sykepleier, ble uteksaminert i 1990, og fibromyalgi var ikke noe som ble brukt tid på i utdanningen min. Mine kunnskaper om diagnosen har jeg tilegnet meg i etterkant, gjennom kurs, konferanser og mestringsopphold. Tidsskriftet Sykepleien publiserte en artikkel i fjor om prioriteringer til sykepleiere. Der kom det frem at fibromyalgi – diagnosen har et veldig lavt anseelse blant sykepleiere og blir derfor ofte ikke tatt på alvor, og nedprioritert. Jeg vil påstå at også dette handler om mangelen på kunnskap!

Men dette gjelder også andre behandlere vi møter. Flere mangler kunnskap rundt diagnosen vår og kan derfor ikke gi oss behandlingen vi trenger i vår hverdag med fibromyalgi. Helsegruppen Nemus har tatt tak i nettopp dette.

Helsegruppen Nemus har tatt kontakt med oss i Norsk Revmatikerforbund for å lære mer om fibromyalgi! Jeg blir så glad!

Nemus står for NerveMuskel og Skjelett. De har klinikker i alle store byer og flere tettsteder i Norge. Alle klinikker er tverrfaglige med kiropraktor og fysioterapeut. Noen klinikker har også massør, akupunktør, osteopat, manuell-terapeut, psykolog, psykomotorisk fysioterapeut, ernæringsfysiolog og ortoped. Dette er en privat helsegruppe som tilbyr behandling til deg og meg.

Nå i januar skal jeg holde et Webinar med de ansatte i Nemus, for å dele kunnskap om vår diagnose. Jeg skal informere om årsaker, symptomer og behandling ved fibromyalgi. Men jeg skal også fortelle om min hverdag med fibromyalgi, med alle utfordringer, opp- og nedturer. De ønsker også å vite mer om oss i NRF; hva gjør vi og hva tilbyr vi våre medlemmer? Informasjonen vil de bruke aktiv så de kan hjelpe sine pasienter best mulig i behandlingen og veilede dem til å bli en del av et nyttig fellesskap med mange gode tjenester.

Jeg ser frem til webinaret og håper flere i helsevesenet tar eksempelet til etterfølge! Jeg kommer gjerne for å spre kunnskap om diagnosen vår! 😀

9 kommentarer
      1. Nei, jeg forstår det sånn at det blir et internt webinar. Men det er mulig jeg skal ha et webinar på Zoom i løpet av våren der alle som ønsker kan delta. Følg med på facebooksiden til bloggen min, jeg skal dele invitasjonen der. 😊 Ha en fortsatt fin lørdag! 🥰

    1. Så flott!
      Det er så viktig at man får lærdom om Fibromyalgi! Og at vi som HAR det kan fortelle om det. Man blir litt forvirret, i allefall jeg.. for jeg vet plutselig ikke hva som er hva… fibro eller nervesmerter eller muskelsmerter eller hva… Det er så bra at NEMUS har tatt kontakt 🙂
      Stå på Marleen! Og tusen takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg