Kronisk sommer – Bra sommer?

Kan man ha en bra sommer som kroniker? Ja! Men det er ingen selvfølge! Mange sliter, noen spesielt på sommeren. Da er det veldig slitsomt å lese og høre alle som gleder seg kjempemye til sommer og sol. Det er ikke sikkert du har det sånn, men det er viktig å reflektere over nettopp dette. Tenke på de som sliter, ha omtanke. Men selv om du gleder deg til sol og sommer, trenger ikke alt å være like enkelt for deg heller! Ja, vi kan bli litt mykere i kroppen av varmen og ja, vi får kanskje litt mer fritid, men ofte er det plutselig så mye annet som dukker opp og mye annet vi må ta hensyn til. Forventninger.  Det kan slite på en kronisk kropp! Hva kan vi gjøre?

Vi må passe på vår energibalanse! Sliter du med utmattelse? Den utmattelsen som følger deg hele tiden, også om sommeren? Da er det viktig å prioritere, ha en hvilestrategi og ha en plan for sommeren. Se litt fremover, se på sommeren din, kjenn litt på dine forventninger og dine ønsker. Hva er dine forventninger til deg selv? Stiller du for høye krav til deg selv, er det lett å bli skuffet og i tillegg å få dårlig samvittighet. Det gir oss stress og mer utmattelse! Skal dere ut og reise? Skal dere besøke nye plasser, oppleve mye nytt og fylle dagene med sosialt samvær? Da er det viktig å huske på egentid. Selv om du vil så mye, kan du ikke forvente at du klarer akkurat like mye som reisefølget ditt! Det er lov å trekke seg litt oftere tilbake! Du trenger det! Du må også kommunisere! Om du ønsker at de som er rundt deg skal forstå hvordan du har det, trenger de at du foklarer hvordan du har det og hva som er bra for deg. Da får alle det bra! Får du gjester i sommer? Også her gjelder det å avklare forventninger! Hva er din rolle? Hva forventes det av deg? Hva forventer du av deg selv? Er det realistisk? Kan du gjøre noe på en annen måte? Igjen må du kommunisere! Snakke med de som er rundt deg, snakke med dine gjester. Alle er interessert I en fin sommer, alle ønsker å ha det bra. Sammen!

Kroppen trenger å bruke energi for å kunne produsere ny energi. Selv om jeg er klar over at mange av dere ikke er like interessert i å lese om trening, må jeg si noe om det allikevel. 🙂 Fordi trening er viktig. Trening er medisin for kroppen vår, trening bidrar til en bedre hverdag, spesielt for oss som sliter med muskel og skjelettplager. Trening hjelper oss med å mestre vår utmattelse bedre. Også om sommeren! Men det er helt naturlig at du ønsker å gjøre så mye annet enn trening i sol og sommervarmen! Kanskje du kan se på trening på en ny måte? Fin nye treningsformer i sommer, nye aktiviteter, ny inspirasjon! Da får kroppen din det bedre! Da får du det bedre! God sommer! <3

4 kommentarer
    1. Turer med hundene ( 5 🐕), agility og trening holder meg tilnærmet frisk 🙂 I sommer skal jeg fortsette å finne den rette balansen mellom fysisk aktive, hvile og jobb (min. 50%). Fikk diagnosen fibromyalgi for under 1år og tiden etter det har vært som en berg og dalbane. Tilfeldigvis dukket din blogg opp som igjen førte meg til Hverdagsaktiv som holder til i Bergen. Tok kontakt og etter det har jeg fått et annet perspektiv på livet 🙂 Jeg klarer til og med å si ordet fibromyalgi noe jeg ikke klarte før uten at tårene trillet. Å få diagnosen var for meg et stort nederlag men nå har jeg snudd det og ser på det som en utfordring! En utfordring som jeg tar på strak arm og med hodet hevet 🙂 Å være lykkelig tror jeg er viktig så jeg valgte å skifte jobb og det gir meg mange ekstra timer i uken til hvile og fysisk aktivitet. Ikke minst så gleder jeg meg stort til å gå på jobb. Ville en ny arbeidsgiver gi alle med diagnosen en mulighet? Neppe men jeg har en arbeidsgiver som tror på meg og ser hva jeg ligger ned av arbeid i det 🙂 Heldigvis så elsker jeg å være fysisk aktiv. Ikke noe er så deilig som å ta med alle de firbeinte på tur i skogen og på fjellet. Da får kropp og sjel det den trenger i tillegg har jeg PT Willy i Hverdagsaktiv som hjelper med løping, styrke og ikke minst det psykiske. Tusen takk for super blogg som fikk meg opp av grøften og videre 🙂

      1. Tusen takk for den fine tilbakemeldingen! Ja, det er viktig å være lykkelig! Så bra at du har en arbeidsgiver som tror på deg og ser deg! Det er så viktig! Men det allerviktigste er at du elsker å være i fysisk aktivitet. Det betyr alt i hverdagen! Med Willy fra Hverdagsaktiv på din side, kan det bare bli bra! Ha en fin lørdag!

    2. Takk for en fantastisk blogg som jeg gleder meg til hver lørdag. Innleggende dine treffer meg og min situasjon så utrolig godt. Gleder meg til ferie, men som du skriver er det ekstremt viktig å ha egentid og ro innimellom. Takk for påminnelsen😊

      1. Takk for den fine tilbakemeldingen! Det er nettopp derfor jeg elsker å skrive denne bloggen! Fordi så mange liker å lese den! Ønsker deg en fin feri med litt egentid innimellom! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg