Hvor har du fokuset?

Nå kan du på en enkel måte forbedre din hverdag og fokusere på det som er viktig for deg! Denne uken kom jeg bort i noe som er så enkel og samtidig så effektiv, at jeg tok det til meg med en gang! Og jeg ville dele det med dere! Dette handler om å finne et ord for 2020 og ta det med deg inn i året og gjennom hele året. Ordet blir ditt fokus. Høres det vanskelig ut? Jeg skal forklare.

Du skal tenke på hva som er viktig for deg, hva du trenger å tenke på, så 2020 skal bli et bra år for deg. I et ord. Hvis du for eksempel trenger å si oftere nei, for å sette grenser, kan ordet ditt være nei. Der skal fokuset ligge i 2020! Hva nå? Nå skal du sørge for at du blir minnet på dette daglig, helst flere ganger om dagen. Alt for å beholde fokuset! Hvis ordet ditt er nei, kan du legge det for eksempel inn som skjermsparer på datamaskinen din. Bruker du en almanakk, eller notatbok? Skriv ditt ord med store bokstaver på utsiden! Skriv ordet på en lapp og plasser det på kjøleskapet, skriv det på tavle på arbeid, legg det på nattbordet; finn plasser du ser daglig, eller flere ganger om dagen. Du trenger denne påminnelsen!  Andre eksempler på ord kan være hvile, hvis du trenger å ta hvilepauser oftere, eller balanse, hvis du trenger å finne en bedre balanse mellom aktivitet og hvile. Det er mange eksempler! Du må finne fokuset som er viktig for deg, der du er nå. Ditt fokus for et bra 2020. <3

Så hva er mitt ord for 2020? Mitt fokus? Ordet mitt er friskliv. Jeg har tenkt lenge på hva som er det viktigste for meg akkurat nå. Har tenkt tilbake til 2019, tenkte på hva jeg ønsker å gjøre bedre i 2020. Tenkte mye på ordet balanse. Jeg trenger egentlig litt mer balanse i mine aktiviteter, trenger også å si nei oftere. Men så kom jeg frem til at det aller viktigste for meg er friskliv. Grunnlaget mitt ligger der. Jeg ønsker å ha stor fokus på min helse og jeg skal gjøre det som skal til. Det betyr både trening, hvile, være aktiv i mine verv, gode turer og være sammen med de jeg er glad i. Det er friskliv for meg! Der har du mitt ord, mitt fokus!

Nå er jeg så spent hva som blir ditt ord, ditt fokus? Vil du dele det med meg og med alle de andre som leser bloggen min? Kanskje vi kan inspirere hverandre? Skriv ditt ord her som kommentar, eller som kommentar på Facebook hvis du synes det er enklere. Jeg ser frem til å høre fra deg! 🙂

 

4 kommentarer
    1. Kjempeidè!
      Paradoksalt klarer ikke skrivemeg å finne et godt norsk ord for det jeg velger, oversettelsen klang ikke like bra. Jeg velger meg “moving”. Det symboliserer den fysiske aktiviteten jeg er avhengig av, men vel så viktig er den mentale betydningen av ordet. Jeg vil ikke bare overleve, jeg vil leve, lære, utvikle meg, finne nye veger, se nye sider, kravle videre til nye utsiktspunkt, jeg vil ikke stoppe opp selv om jeg nå har begrensinger og helse som prøver å stoppe meg. Jeg skal fortsette på de stiene jeg har funnet passende for meg, og prøve noen nye, fysisk og mentalt. Jeg skal ikke henge meg opp i ting som holder meg igjen, og “godt nok” er fortsatt et viktig prinsipp for å komme seg videre, for “moving”. Jeg er tøtta som ikke lenger gjør så godt jeg kan – det holder i massevis med “godt nok” – da har jeg fortsatt energi til “moving”.

      Takk Marleen, for å ha satt meg på disse refleksjonene.

      1. For et flott ord, Karin! Moving! Så bra å ha fokus på nettopp dette, i alle betydninger! Det har jeg veldig tro på og jeg tror at det er veldig riktig for deg med dine evner, din kreativitet og med din holdning til livet. Herlig!

    2. Jobb skulle jeg ønske. Men etter 3uker på unicare jeløy, så blir nok ordet godta (godta situasjonen)

      1. Ja, det er viktig som fokus. Men ikke lett! Det er faktisk en prosess som tar tid, man må gjennom for å kunne godta sin situasjon. Det krever styrke, tålmodighet og innsats. Bra med fokus på ordet godta da! Bra start!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg