Hverdagstrening

Hvordan har du det nå? Hvordan fungerer kroppen din? I store deler av landet er været nå veldig ustabil og mye av dette været setter seg ofte i kroppen til oss med fibromyalgi og andre muskel og skjelettplager. I disse perioder kan vi ofte kjenne på økte smerter, stivhet i kroppen, økt utmattelse og generell dårlig form. Jeg kjenner på dette og synes det er veldig slitsomt. Jeg har en stivhet i brystkassen som kan gjøre meg veldig tungpust i perioder; det kjenner jeg veldig mye på nå. I tillegg kjenner jeg på mere smerter i hendene mine og lite energi. Ingenting av dette kan løses med medisin, ikke generell medisin. Her må jeg trå til med trening som medisin. Jeg tilpasser treningen etter formen og hvor jeg har mest smerter. Hvordan?

Styrketrening:

Vi kan lese overalt at det er kjempeviktig med styrketrening. Det er viktig for alle, blir enda mer viktig når vi kommer opp i alder. Det er da muskelmassen vår svinner og vi må jobbe aktiv for å opprettholde styrken i kroppen. Men for oss som har muskel og skjelettplager, er styrketrening enda mer viktig! Det er en viktig del av vår behandling! Jeg har vært mye plaget med ryggsmerter. Kjenner fremdeles på dette i perioder, men jeg har blitt mye bedre av å gjøre øvelser som styrker muskulaturen i mage og rygg. Har du et vondt kne? Da kan du ha nytte av å trene muskulaturen i kneet, lår og legg. Nå, som jeg kjenner plager av brystet mitt, gjør jeg øvelser som åpner brystkassen og øker bevegelighet. Dette gjelder for akkurat det du kjenner på akkurat nå. Kjenn på kroppen, kjenn på hvor du har smerter eller stivhet, og tilpass din trening.

Må du på treningssenteret? Jeg gjør ikke det. Jeg må innrømme at jeg synes det er kostbart og samtidig et tiltak for å komme meg dit. Jeg trener hjemme. Har et lite rom, kjøpt en enkel matte, har et treningsstrikk. Spiller god musikk. Jeg synes det er enklest og best å bruke kroppsvekt. Trenger ingen vekter, ingen apparater. Hvor finner du gode øvelser? Jeg synes øvelsene på helsenorge.no er veldig bra. Du finner dem her

Kondisjonstrening:

I tillegg til styrketrening, er kondisjonstrening også viktig. Viktig for alle, viktig når vi blir eldre, men også dette er spesielt viktig for oss med kroniske plager. Mange revmatiske diagnose fører med seg en økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Kroppen til oss med kroniske plager har ofte store påkjenninger, daglig. Vi har betennelser, smerter, psykiske påkjenninger og begrenset bevegelighet. Det medfører store påkjenninger for kroppen vår! Derfor må vi aktiv inn for å forbedre og vedlikeholde kondisjonen

Hvordan? Mange tror at vi med muskel og skjelettplager ikke kan løpe. Feil! Vi må visst bygge opp forsiktig, men det fungerer! I bloggen hverdagsaktiv skriver Willy mye om dette. Han løper, også med vonde ledd. Klikk deg inn og les mer her

Jeg har som plan å prøve løping i år. Men det ligger mye kondisjonstrening i motbakker også, eller trapper. Sykling. Det viktigste er at du kjenner at du blir tungpust. Bruk full intensitet! (det vil si at du omtrent ikke klarer å snakke mens du holder på) Men det er mye annet du kan gjøre! Det viktigste er at du finner noe du synes er gøy! Det kan være aerobic, dans, lagsport, svømming, og mye mer. Les mer om trening i hverdagen her

Hvor ofte og hvor lenge må du trene? Start i det små, du skal kunne klare det og du må trives med det. Da kan du heller bygge på etter hvert.

Bruk naturen!

Til slutt må jeg nevne å komme seg ut på tur. Hvis du liker å være ute, kommer deg ut i naturen, får du kjempebra trening gjennom det! Her får du styrketrening av å gå i terreng, kondisjonstrening av å gå i motbakker og oppmerksomhetstrening av stillheten og skjønnheten i naturen. God medisin for mange! <3

2 kommentarer
    1. Hei
      Jeg ser du har skrevet innlegg om Fibromyalgi.
      Dessverre kjenner jeg på så å si alt du har skrevet i innlegget .
      Før jul gikk jeg på en kraftig smell og var sengeliggende mye av romjulen og på nyåret. Legen sier det ikke feiler meg noe da de ikke ser noe utslag på blodprøver, ultralyd og røntgen.
      Jeg er ikke 30 år engang men til tider kjennes det ut som jeg er over 90 år med rygg og ben som så vidt vil flytte seg. Ved ekstreme tilfeller bruker jeg mye krefter og tid på godt over 10 forsøk bare av å komme meg ut av senga eller sofaen.
      Det er vondt å ikke bli trudd og folk trur man gjør seg til og er lat.
      Ene dagen får man nesten ikke sove og hue verker som migrene som ikke slår ut. Andre dager kan man fint sove 13 timer og gjerne mer om kveldsjobbing ikke venter. Smertene har blitt betydelig verre med årene og første symptomene kom av senebetennelse i underarmene, for så å få senebetennelse i begge overarmer. Med årene forstår jeg selv at kroppen min ikke tåler like mye som jeg gjerne vil til tider, men sliter med å ta hensyn før jeg vet ordet av det er veggen nærmere enn jeg tror. :/
      Legene tar prøver å sender man på røntgen/ultralyd osv men jeg føler fortsatt ikke de tar det seriøst og man blir gående med sterke smerter og lite livsgnist.
      Hvordan har du/de du har vært i kontakt med fått påvist Fibromyalgi og var veien dit lang?

      Håper du har tid til å svare en natterangler som egentlig vet bedre enn å lese blogger når man ikke får sove.
      Ønsker deg uansett en fin helg

      1. Hei Lolla! Beklager at jeg ikke har svart før! Ja, det er veldig tungt å gå sånn som du går; ha sterke plager, en vanskelig hverdag og ikke bli trodd. Hos meg tok det to år for å få diagnosen fibromyalgi, men jeg vet at det er mange som går mye lenger før de får diagnosen. Noen i så mye som ti år eller mer. For meg var det til stor hjelp da jeg fikk fastlegen min til å henvise meg til et opphold for arbeidsrettet rehabilitering. Under oppholdet opplevde jeg at de så hele mennesket, og jeg traff en lege som så med en gang hva som feilet meg. Jeg var heldig! Etterpå ble jeg henvist til fysisk medisinsk rehabiliterings poliklinikk, hvor en nevrolog bekreftet diagnosen. Har du prøvd noe rehabilitering? Eller fysisk medisinsk rehabiliterings poliklinikk? Snakk litt med fastlegen din! Håper dette var til hjelp. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg