Forskning- funksjonsforstyrrelse i våre muskler

Det er alltid viktig å følge med nytt innen forsking og vår diagnose. Jeg er så glad at det fortsatt pågår mye forskning etter fibromyalgi! Det betyr mye at vi ikke gir opp, selv om det er vanskelig å komme frem til både årsak og behandling.

Jeg kom over en studie som er gjort i Nederland, der de har sett på funksjonsforstyrrelser i musklene til kvinner med utmattelsessyndrom og kvinner med fibromyalgi.

Forskeren og nevrolog er Dr Ewa Klaver- Krol. Forskningen er gjort på Roessingh Research and Development i Enchede. Kort fortalt har de kommet frem til dette:

Funksjonsforstyrrelsen i musklene til kvinner med utmattelsessyndromet tyder på en unormal hastig gjennomgang av signaler i overflaten av musklene. Her snakker vi om muskelfibre som produserer styrke ved en relativ lav belastning. Dette peker på overstimulering av muskelfibrene.

Dette er også påvist ved gruppen med kvinner med fibromyalgi, men her er andre muskelfibre berørt. Ved kvinner med fibromyalgi er muskelfibre til holdningsmusklene berørt; de musklene som blir brukt til vår kroppsholdning,  ved kvinner med utmattelsessyndromet er styrkemusklene berørt.

Ved begge grupper  blir musklene unødvendig aktivisert, som leder til økt fatigue/utmattelse og økte smerter.

Informasjon om denne forskningen fant jeg på medlemssiden til fibromyalgiforeningen i Nederland. Der ligger linken til forskningsrapporten (på engelsk). Linken skal være gratis tilgjengelig til 15.04.21. Jeg har lagt inn linken her til deg som ønsker å lese hele rapporten.

Forskning er bra! Kanskje vi finner flere svar! 😊

4 kommentarer
    1. Mange takk for dette. Jeg blir fort stiv i musklene, med smerter, og de føles “korte”, og det hjelper godt å tøye, da føles de “lengre” og mindre vonde. Så langt har ingen kunnet svare på hvorfor det er slik. Vi er mange som venter på forklaringer!

    2. Hei. Jeg har drevet med Somatics i ett år nå og har selv fibromyalgi. Skal utdanne meg som instruktør nå når jeg ser hvor effektivt det er på smertene ved fibro. Kom over bloggen din i forbindelse med at jeg søkte etter forskning på feltet muskler. Hadde min første styrke økt i går på 10 mnd og i dag har jeg gangsperr. I mars i fjor fikk jeg ingen gangsperr i musklene og har heller ikke hatt det på 10-12 år. Etter å ha jobbet med Somatics øvelser i 10 mnd så er jeg nå altså 90% smertefri og mye mer bevegelig. Ville bare legge igjen en kommentar om det her siden du skriver om akkurat fibromyalgi Somatics øvelser har altså vært løsningen for meg og er det for veldig mange med muskel og skjelett lidelser. https://www.somaticsakademiet.no/hjem Så får jeg lete videre etter forskningen min 😊

      1. Så fint å høre at du har god effekt av Somatics! Det vet jeg mange har! Og så fint du tar steget videre og blir instruktør! 🥰 Om du fortsatt søker etter forskning, kan jeg anbefale siden forskning.no. Jeg synes det er mye bra der, og alt er seriøs forskning.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg