Fokus på trening = Fokus på helse

Mange av oss har deltatt på et rehabiliteringsopphold for å mestre sin hverdag med en kronisk sykdom. Men for mange er effekten av rehabiliteringen helt borte etter et halvt år. Hvorfor er det sånn? Fordi vi mister fokuset ganske fort!

Når jeg snakker med andre som har noen av de samme plager som jeg har, anbefaler jeg ofte å få fastlegen til å søke seg på et rehabiliteringsopphold. Fordi jeg selv har veldig gode erfaringer med det og fordi jeg har snakket med mange som sitter igjen med den samme gode opplevelsen. På et rehabiliteringsopphold er det fokus på trening og fysisk aktivitet. Der blir aktiviteten vår økt fra dag en. Daglig bassengtrening, fysioterapi, turer, egentrening og sosialt samvær med andre som har noen av de samme plager som vi har. Alt dette gjør at vi kjenner bedring i kroppen for hver dag som går! Hva er det som gjør at vi mister effekten etter vi er kommet hjem?

Vi mister fokuset! Etter vi er kommet hjem går vi veldig fort tilbake til gamle vaner. Vi kan da vel ikke trene så mye hele tiden? Vi skal da vel ha et vanlig liv? Det er lett å få disse tanker og lett å bli enig med seg selv om å trene bare litt. Vi mister motivasjonen vi hadde på rehabiliteringssenteret. Motivasjonen til å stå på, motivasjonen til å ta i! Selvfølgelig kan også jeg skjønne at man ikke er på bassengtrening hver dag når man er hjemme, ikke har man tilgang til fysioterapi daglig heller. Men som regel har du fått laget en plan sammen med fysioterapeuten på senteret. En plan for en ny og bedre hverdag! Hva må til for å holde oss til planen? Hva må til for å beholde effekten av et rehabiliteringsopphold?

En stor fordel av å være på et rehabiliteringsopphold er at vi er sammen med andre. Her har vi vår egen heiagjeng! Vi motiverer hverandre, vi løfter hverandre og hjelper hverandre opp igjen når det er behov for det. Kan du få din egen heiagjeng hjemme? Ja! Du kan starte med å involvere de hjemme. Fortell om din plan for hverdagen, fortell om den gode effekten. Si at du trenger deres støtte! Er du på bassengtrening eller annen trening? Her har du også en fin heiagjeng! Dere jobber alle sammen mot et felles mål: bedre helse! Ja, du skal ha et vanlig liv, men et vanlig liv for deg som har kroniske plager, innbefatter trening og fysisk aktivitet! Og fordi vi alle er ulike og har ulike forutsetninger, er treningen og aktiviteten forskjellig fra person til person. Noen trenger mer, noen mindre. Noen tåler mer, noen mindre. Derfor har du laget en unik plan sammen med fysioterapeuten. Din plan!

For meg ligger en stor del av motivasjonen i resultatet. Jeg kjenner på kroppen at jeg trenger treningen. Jeg kjenner bedringen, både i kropp og sinn. Jeg kjenner at jeg trenger det! Jeg trener mye hjemme. Jeg synes det er lettere å stikke opp en tur og ta en økt med styrketrening enn å kjøre til treningssenteret. Ikke alltid; jeg kan også mangle motivasjon. Men ikke så ofte. Fordi jeg  liker det jeg gjør! Jeg bruker god musikk, full styrke! Eller jeg kommer meg i ut, opp i bakken. Finner stillheten når jeg trenger det. Skal du lage en plan for en bedre hverdag? Husk å gjør det du liker! Der ligger mye av motivasjonen! Fordi vi må fortsette. Fortsette treningen, fortsette å holde fokuset. Fordi fokus på trening er fokus på helse!

33 kommentarer

Siste innlegg