Fibromyalgi- i gode og vonde tider

Har du kjent på å føle at du har litt kontroll på hverdagen din, at ting fungerer, for så å bli satt flere steg tilbake? Akkurat når du synes at treningen du gjør fungerer, hvilepausene dine er på plass og dagene kjennes litt lettere, så bestemmer kroppen seg for å skape ny trøbbel for deg! 😳

Det har jeg kjent på mange ganger! Og selv om jeg vet at det kan komme, blir jeg like mye satt ut for hver gang! Det føles så ustabil! Hvordan skal man forholde seg til dette?

Jeg har ikke oppskriften! Opplever å få disse tanker om meg selv som jeg vet jeg ikke skal ha!

Har jeg gjort for mye? Er treningen min for tøff for kroppen allikevel? Tar jeg ikke nok hensyn til Fibro-kroppen min? Eller kanskje jeg gjør for lite? For mange hviledager, for lite variasjon, feil trening?

Disse tanker er de første som kommer opp hos meg! Hver gang! Når skal jeg lære?

Fordi det er kroppen og diagnosen som gjør at noen perioder er bra, mens andre perioder kan være tung med mye smerter, utmattelse og fibrotåke. Så spør du kanskje om vi bare skal akseptere dette, ingenting å gjøre med det?

Ja, du kan gjøre noe! Her er det to viktige punkter å merke seg:

  • En sterk kropp! Bygg opp kropp og hodet. Når du har gode perioder der du kan være aktiv, er det viktig å utnytte dette! Jobb med kondisjon og styrke for kroppen. Uansett, om det ikke kjennes sånn når du har en tung periode, har du igjen for innsatsen! Kanskje du får litt mindre smerter i denne perioden. Også hodet trenger innsats! Når du har en hverdag som gir deg balanse, indre ro og sosialt innputt, tåler også hodet ditt bedre tunge perioder.
  • Tilpasse! Du trenger å tilpasse det du gjør i tunge perioder. Det er fristende å bare fortsette med det du gjør til vanlig; trene like mye, være like mye sosial, være like mye ute og gjøre like mye i huset. Det går ikke! Da overbelaster du. Fordi kroppen trenger ekstra energi til å takle tunge perioder. Du må ta et steg tilbake, prioritere! Her er det viktig å tenke fornuftig, vite at du trenger å ta det litt med ro, fordi du vet at også etter denne perioden, kommer det bedre tider. 💜

 

4 kommentarer
    1. God morgen 🙂
      Ja gjett om jeg kjenner meg igjen 🙂 Overraskelsen når det går nedover og jeg ikke forstår hva som skjer til AHA-opplevelsen og nedturen… Ikke alltid like ille – men like trasig. Noen ganger har det gått lang tid og andre ganger hyppigere. Nå er jeg inne i en laaaaang nedtur og venter på ortoped. Om det er sammenhenger der vet jeg ikke…
      Men det er bare å komme seg sakte men sikkert opp igjen… Trening er alfa og omega for meg og andre mens for andre igjen er det ikke bra i det hele tatt.
      Det er dette med å finne SIN balanse 🙂

      Lag deg en fin lørdag 🙂

      1. Ja, det er akkurat dette med balanse, Mette! Det har du helt rett i! Håper det blir snart bedre tider for deg igjen. Men jeg vet du har skapt deg et bra grunnlag.💜Det hjelper! Ha en fin kveld! 🌷

    2. Viktig med balanse ja. Og ikkje gjere alt på gode dager. Dei dagene skal en også hente seg innatt etter dei dårlige dagene. Så for å ikkje “ta seg ut” på gode dager, for da skal jo alt ordnes 🙂 er det veldig viktig å gjere litt, og så pause, og så litt til, men ikkje alt. Fått god hjelp hos fys-med-rehab på et sykehus, gode fagfolk, som påpeika kor viktig det er å bruke dei gode dagane rett, og ikkje pøse inn alt en helst skulle gjort. Ikkje lett å leve med fibro, men det går an. Og viktig å ta seg pusterom innimellom, koble ut, kjenne etter kva som gir energi, og kva en må la vere. Ønsker deg en nydelig dag 🙂

      1. Jeg synes å høre at du har funnet en god balanse, Grete! Selv om det ikke er lett bestandig, er det vikitg å ha tenkt litt gjennom dette og prøvd seg frem. Fordi det er forskjellig for alle! Takk for ditt innspill! Kjempefin! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg