Få hjelp av å lære Somatics!

Jeg har deltatt på en kurshelg i Somatics! Yes! 🌟

I går delte jeg med dere at jeg var i Bodø og hadde startet på kurshelgen. Nå er det søndag og kurset er ferdig. Hva har jeg lært? Hva sitter jeg igjen med?

Først må jeg fortelle dere om våre dyktige kursholdere. På bildet ser dere Ann Elin Drageland og Einar Arthur Kilvik fra Nordtun HelseRehab, som svinger på vår kjære Sol Brandt, som har SolSomatics og som er alene i Norge om å kunne utdanne andre i Somatics. Hun har stått for opplæringen til Ann Elin og Einar Arthur. Alle tre er veldig opptatt av å hjelpe andre og få ut disse unike øvelser til flest mulig som kan trenge det. Ann Elin og Einar Arthur bruker Somatics i sin hverdag på rehabiliteringssenteret, så mange pasienter har allerede fått gleden av å få dette i sin hverdag.

Så kommer vi til det store spørsmålet: Føler jeg at dette er noe som kan fungere ved fibromyalgi? Svaret er et ubetinget JA!

Fordi Somatics retter seg på vårt nervesystem og øvelsene er for å lære oss hvordan hodet kan formidle til våre muskler at de skal slappe av. Vi har mange sterke følelser som har satt seg i kroppen vår; av noe vi har opplevd, traumer, sorg og mye annet vi har kjent på i livet. Noe kan være lenge siden, noe kan være nylig. Dette er noe som setter seg i kroppen og skaper trøbbel for nervesystemet.

Øvelsene i Somatics er forholdsvis enkel,  med små bevegelser, som kan bety mye for oss med fibromyalgi. Jeg kjenner faktisk på kroppen nå at jeg har jobbet med øvelsene; noe er på gang i kroppen min, selv om dette er bare starten. Nå må jeg få system på det hele, få det inn i hverdagen min og gjør øvelsene over tid. Først da kan jeg se effekten tydelig. Tror jeg at det blir effekt? Ja! Jeg er ikke i tvil om det, faktisk!

Men…..

Det er noe vi må huske. Denne behandlingen er som alle andre behandlingen for fibromyalgi: vi trenger å gjøre en innsats selv. Dessverre er det ingenting som kommer av seg selv, alt trenger tid og innsats. Tålmodighet. Vi må heller ikke tenke at vi bare kan glemme alle andre behandlinger i vår hverdag; dette er et supplement.

Jeg skal fortsette mine treninger, mine aktiviteter, finne min balanse i hverdagen og fortsetter å sette grenser. Men jeg skal også lage plass til Somatics, sette det i system. Så har jeg tro på at jeg skal gjøre disse øvelser, ikke bare i morgen, men også neste uke og neste måned og neste år. Så det kan bli min medisin, sammen med trening.💜

Vil du lese mer om Somatics? Her kan du klikke deg inn på nettsiden til Sol, men du finner også mange videoer hun har delt på You Tube. Kanskje du vil prøve?

6 kommentarer
    1. Veldig spennende med Somatics og kjekt å bli tipset om YouTube videoer. Oppdaget at Sol har somatics timer på mitt treningsstudio i Stavanger så føler meg utrolig heldig som får ukentlig trening med henne og kan praktisere øvelsene hjemme. Håper og tror dette kan bidra til å hjelpe oss med kroniske smerter og spenninger😊

    2. Dette høres interessant ut. Tror du det kan hjelpe meg som har kroniske smerter i skuldre? Er mye øvelser som er vanskelige å gjøre hvis man f.eks. må være på alle fire.

      1. Ja, jeg tror absolutt at dette kan hjelpe ved en vond skulder. Det som er med disse øvelser, er at det er så små bevegelser, med stor effekt. Derfor gir det ikke så stor belastning.Se litt på grunnøvelser.☺️

    3. Jeg ble inspirert da jeg leste dette blogginnlegget, tok kontakt med Sol og hadde tre veiledningstimer på Zoom. Jeg lærte 6 øvelser som jeg gjør daglig, og det tar ikke mer enn 15 minutter. Bedringen kom gradvis, jeg startet i mai og nå er jeg omtrent helt uten smerter. Det er som et nytt liv! Jeg kan bruke kroppen igjen uten å planlegge for hvile på grunn av smerter. Så jeg vil bare si takk for at du skrev om Somatics og samtidig vil jeg oppfordre andre til å prøve denne (egen)behandlingen.

      1. Så fint å høre!💜 Og så bra at det virkelig har effekt på deg! At du kan ha en hverdag med mindre smerter! Tusen takk for tilbakemeldingen! Ønsker deg en fortsatt fin sommer! ☀️☀️☀️☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg