Et sykt aktiv liv

Jeg er sliten. Men det var faktisk planlagt. 😔

Denne uken har vært en full-fart uke. Der var det duket for den Nasjonale Nettverkskonferansen for Revmatologisk Rehabilitering i Bodø, som jeg har deltatt i arrangementskomiteen for. Uken ble avsluttet med et studielederkurs i fylkeslaget i går.

Vanligvis skriver jeg mine innlegg tidlig i uken, leser over ofte, retter små feil, endrer ordlyden og gjør små forbedringer. Det var det ikke tid til, dagens innlegg skriver jeg nå, så den kommer uten filter.

Jeg får ofte spørsmål hvordan jeg klarer alt jeg gjør. Hva er min hemmelighet?

Ja, du kan si at jeg lever et sykt aktiv liv. Når vi snakker om et aktiv liv, er det faktisk ikke bare trening og aktivitet vi snakker om. Å være aktiv i en forening eller organisasjon, å være sosial, delta i samfunnet, er vel så viktig som dette med å være i aktivitet. Alt dette betyr så mye for meg! Det betyr også mye for min helse! Ja, jeg ble sliten av to dager der jeg bidro til gjennomføringen av en stor konferanse og en dag med et kurs i vårt fylkeslag etterpå. Jeg ble sliten av mange dager borte hjemmeifra, mange reisedager og mange timer der jeg skulle være sosial. Men det gir meg også utrolig mye! Det er store og viktige energikapsler som jeg tar med meg videre.

Men det kommer ikke gratis! Det koster og jeg må investere! Jeg trenger å trene mye for å ha energien og kroppen til å klare alt dette. Jeg må trene kondisjon og styrke jevnlig, fire til fem dager i uken. I tillegg til mine turer, som er mest viktig for hodet og tankene. Når jeg lader opp til en travel uke, må jeg ha fokus på min trening, jeg føler at jeg bygger opp. Jeg føler at dette fungerer for meg. Så er det like viktig å tenke på det som kommer etterpå. Jeg kan være aktiv, ja. Men bare i begrenset tid. Jeg trenger nå tid til å komme meg i vater igjen. Jeg trenger hvile, avslapping, men faktisk også treningen min. Mye av alt!

Ingrid uten grenser

Så vil jeg bare dele noen ord med dere om en fantastisk tøff dame: Ingrid Margrethe Nordhei. Ingrid hadde et innlegg på konferansen om uterehabilitering. Innlegget var digitalt, fordi hun er på behandlingsreise akkurat nå. Innlegget var til stor inspirasjon for alle som var tilstede; både pasienter og helsepersonell. Ingrid har fått mange store utfordringer gjennom livet med en revmatisk sykdom. Men da hun så programmet med Lars Monsen på tv, bestemte hun seg å utfordre seg selv, flytte sine grenser. Det har ført henne på mange fjelltopper, til tross for store helsemessige utfordringer. Ingrid er veldig tydelig på at mye av det som begrenser oss, sitter mellom ørene. Viljen kan føre oss til nye steder, flytte grenser, og det har hun bevist.

Men…Ingrid sier samtidig at det ikke er de høyeste topper som teller mest. Dette med å være ute, sitte ved et bål, ligge i hengekøye, sove ute, gjøre noe du synes er gøy ute; det er det som er viktig! Det er nettopp dette som gir Ingrid energien til å leve sitt liv med sine kroniske plager og utfordringer.

Er dette noe DU kan ta med deg? Et sted DU kan hente energi til ditt sykt aktive liv? 💜

2 kommentarer
    1. Jeg kunne tenkt meg gå en flere dagers tur sammen med gubben, men det som stopper meg er spørsmål som:
      – hva hvis jeg blir dårlig?
      – hva hvis magen slår seg vrang
      Vil liksom ikke føle meg som en belastning for mannen

      1. Jeg skjønner hva du tenker på, Mona! Det er mange tanker og bilder vi får i hodet når vi ser for oss hva som kan gå galt. Jeg skjønner også at du ikke vil være en belastning, men jeg tror han har det bra når han ser at du har det bra! Også er det verdifullt å gjøre noe sammen. Jeg tror kommunikasjon og litt forebygging kan være løsningen. Kan du ta med noe du kan ta når magen slår seg vrang? Også gardere med dopapir og undertøy. Om du blir dårlig, kan du ikke vite. Du må kanskje ta det som det kommer, og velge en tur som ikke er så belastende til første tur. Det er kanskje bare våge seg ut i det!😍😍😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg