Kroniske år i pandemien

Snart to år med Korona! To år med smittevernsregler, to år med lite sosialt kontakt, to år med nedstengte aktiviteter. Hvordan har du kjent på dette? Synes du dette har vært  tunge år, eller har det vært greit for deg? Mange av oss som har plager i muskel og skjelett har ikke fått den behandlingen man får til vanlig, mange som var vant til å lade opp i varmere strøk fikk ikke gjort det. FFO har gjort en undersøkelse og fastslått at kronikere har kjent ekstra på denne pandemien og har fått forverret sin helsetilstand, både fysisk og psykisk. Les mer om det her

Men så er det for flere av dere kanskje ikke så forskjellig fra vanlig? Der ofte formen ikke tillater det å prioritere å besøke venner? Der man ikke klarer å delta på festivaler, gå på konsert eller være ute til langt på natt? Det alle andre føler nå, er kanskje det du har følt på siden du ble syk? Med mange inne- dager, finne på koselige ting å gjøre hjemme, en telefonsamtale til en venn istedenfor kafebesøk, mens man ikke vet når dette skal bli bedre? Er det ikke litt sånn du og jeg har det til vanlig?

På noen områder er det faktisk blitt litt bedre! Digitaliseringen har eksplodert; vi har møter på Zoom og Teams, bruker mindre energi på dette enn på fysiske møter, vi deltar på kurs på nett, vi finner flere treninger på nett, konserter på nett, vennekvelder på nett. Plutselig kan vi være med på noe vi ikke klarte før!

Mange av oss har også brukt mer tid ute. Det er her vi har mulighet å treffe andre! Mange har oppdaget gleden av å være ute, bruker naturen og aktivitet som hverdagsmedisin. På hjemmekontor har det vært fint å ta seg en tur ut i lunsjen, når man ikke kan møtes til inne-trening, kan man gå tur med treningsgjengen og man kan få god treningseffekt av turer i terrenget eller bli glad av en tur med hele familien. Herlig! Fordi det er fortsatt viktig å møte andre, snakke med andre, smile til hverandre og vite at vi bryr oss om hverandre. Tenke litt på noen som kanskje sitter hjemme alene, noen som kan være ensomme og trenger en prat med et annet menneske.

Nå går vi mot lysere tider.Våren kommer, vi ser lys der fremme. Det hjelper! Så får vi i mellomtiden fortsette med å være flinke til å følge reglene, jobbe for vår hverdagshelse og glede oss til en verden uten pandemi. <3

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram!  Facebook: Mallemey. Instagram: malle.mey

2 kommentarer
    1. Ja, jeg har selv slitt med kroniske smerter så lenge jeg kan huske. De har blitt verre med årene og jeg er derfor mye inne, men det er verst om vinteren og da er det godt at det går mot vår nå. Jeg har aldri dratt til varmere strøk fordi jeg har ikke råd, men jeg nyter sommeren fult ut sånn at jeg har noe å se tilbake på når vinteren kommer. Noe som ikke er så lett nå i pandemien. Men vi får gjøre det beste ut av det og håpe at det vil gå tilbake til normalt igjen.

      1. Ja, det er helt sant! Mer kan vi ikke gjøre! Jeg gjør litt som deg; nyter varmen her når det er sommer. Sommer og Norsk natur synes jeg er topp, selv om det ikke er like varmt bestandig. Ha en fortsatt fin helg! 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg